علی قربانی درگفت‌وگو با طبنا(خبرگزاری سلامت)، درباره اختلال لکنت گفت: براساس آمار جهانی میزان ابتلا به این اعتیاد در سطح جهان که شامل کشورما نیز می‌شود حدود یک درصد است و شیوع آن میان پسران بیش از دختران است، اما آمار ملی در این خصوص نداریم.

وی با بیان اینکه شواهد ساختمانی و ژنتیکی درخصوص این اختلال کمتر دیده شده، ادامه داد: این اختلال می‌تواند ارثی باشد به این معنا که مطالعات به ما شواهدی دال بروجود مشکلات ژنتیکی و کروموزومی در افراد دارای لکنت نشان نمی‌دهد، اما ممکن است این اختلال زمینه ارثی داشته باشد به این معنی که سایر اعضای خانواده هم دارای لکنت باشند.

رئیس هیات مدیره انجمن علمی گفتاردرمانی ایران دراین‌باره توضیح داد: یکی از موارد بسیار مهم در حوزه گفتار و زبان، یادگیری است یعنی عواملی محیطی بر روان فرد تاثیر می‌گذارد و ممکن است همان عواملی که عضو دیگر خانواده را درگیر این اختلال کرده است نفر بعدی را نیز مبتلا کند.

استرس دوره ناروانی گفتار را ماندگار می‌کند

وی با بیان اینکه کودکان از ۲ تا ۵ سالگی «دوره‌ ناروانی طبیعی گفتار» را طی می‌کنند، بیان کرد: در این دوران فرض براین است که توانایی‌های زبانی کودک رشد کرده اما توانایی‌های حرکتی وی برای بیان گفتار هنوز چندان پخته نیست، اگر دراین دوره کودک تحت فشار، تنش،‌ استرس یا خستگی قرار بگیرد احتمال ماندگاری دوره ناروانی، در وی وجود دارد اما اگر این تنش‌ها نباشد کودک دوره ناروانی را پشت سر می‌گذارد.

به گفته این گفتاردرمانگر در سایر نظریات حوزه اختلال لکنت، به وجود مشکل در پردازش اطلاعات زبان و گفتار نیز اشاره شده است .

قربانی در خصوص درمان این اختلال اظهار کرد: یکی از روش‌ها مربوط به روش‌های گفتار درمانی است و تکلیف اصلی درمان لکنت برعهده گفتار درمانگران است، اما گاهی در کنار استفاده از این روش‌ها به درمان‌های رفتاری و خانواده درمانی نیز نیاز است، اما اصلی‌ترین روش درمان لکنت آن است که گفتار به عنوان تولید دستگاه عصبی مورد توجه قرار گیرد.

وی با یادآوری اینکه در زمان جنگ به دلیل استرس و ترس وفشار وارد برخانواده‌ها شیوع لکنت درمیان کودکان افزایش یافت،‌افزود: معمولا افراد مبتلا به لکنت دچار مشکلاتی از قبیل اجتناب،‌گوشه‌گیری، جمع‌گریزی، ناتوانی دربیان خواسته‌ها و صرفه‌نظر کردن از آمال و آرزوها می‌شوند.

این گفتار درمانگر تاکید کرد: امروزه افراد بسیاری دارای مدارج بالای علمی هستند اما به دلیل همین اختلال نمی‌توانند دربخشی از فعالیت‌های حرفه‌ای خود که با کلام سروکار دارد عملکرد خوبی داشته باشند اما در بخش‌های غیرکلامی بسیار توانمند و فعال هستند.

قربانی به والدین توصیه کرد که اگر دردوران کودکی فرزند خود با علائم بی‌قراری، نافرمانی و… مواجه شدند آن را به حساب بدجنسی کودک نگذارند و بدانند مساله‌ای باعث ناآرامی در کودک شده است.

وی تصریح کرد: تکلیف والدین برتنبیه نیست بلکه در هدایت و آموزش از جمله آموزش رفتاربه وی است و اگر دراین زمینه کودکی با مشکلی مواجه است با تنبیه قابل حل نبوده وباید به متخصصان مربوطه ارجاع شود.

رئیس هیات مدیره انجمن علمی گفتاردرمانی ایران خاطرنشان کرد: هدایت، کرامت و آموزش زیربنای رفتاری روانی گفتاری و تعاملی و جامعه‌شناختی کودک را می‌سازد و باید به این موارد توجه ویژه شود.