به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت) از دیلی‌میل، در نخستین گام باید سن مغزتان را تعیین کنید.با پاسخ دادن به سوال‌های زیر می‌توانید سن مغزتان را حدس بزنید:

* شما غذاهایی مصرف نمی‌کنید که کم‌شکر بوده و فرآوری‌شده نیستند و در عین حال میوه، سبزیجات، گندم کامل، حبوبات، آجیل، ماهی‌های چرب و روغن زیتون مصرف می‌کنید.

* دیابت نوع۲ ندارید.

* سیگار نمی‌کشید.

* نوشیدنی الکلی مصرف نمی‌کنید.

* بیشتر روزها را ورزش می‌کنید.

* هفته‌ای یکبار با دوستان و یا اقوام رفت‌وآمد دارید.

* اقوام نزدیک‌تان، به زوال عقل مبتلا نشده‌اند.

* فشار خون‌تان نرمال است.

* هیچ نوع اختلال خواب، مانند خروپف و یا آپنه خواب ندارید.

* مضطرب و یا افسرده نیستید.

اگر تعداد پاسخ‌های مثبت‌تان فقط ۰-۳ بود، سن مغزتان ۱۰ سال پیرتر از سن واقعی‌تان است. ۴-۷ پاسخ مثبت، چندان بد نیست اما عالی هم نیست. ۸-۱۰ پاسخ مثبت، وضعیت مغزتان در بهترین حالت است.

مغزتان در هر حالت که هست، قدم‌های بعدی زیر را طی کنید تا آن را جوان و دور از زوال عقل نگه‌دارید:

۲- مراقب مقدار قند خون‌تان باشید و آن را در وضعیت نرمال نگه‌دارید. دیابت نوع۲، حداقل ۱۰ سال سن مغز را بالا می‌برد.

۳- کیفیت خواب‌تان را افزایش دهید.

۴- ورزش کنید. ورزش مغز را جوان نگه‌می دارد. در یک بررسی مشخص شده، تنها پیاده‌روی روزانه می‌تواند مغز را حداقل ۲ سال جوان‌تر نگه‌دارد.

۵- سیگار نکشید و الکل مصرف نکنید.

۶- رژیم غذایی‌ مدیترانه‌ای که حاوی کربوهیدرات‌های سبک، روغن زیتون، ماهی چرب، آجیل و سبزیجات است، استفاده کنید.

۷- مراقب شنوایی‌تان باشید. تنهایی اجتماعی فرد را در خطر زوال عقل قرار می‌دهد.

۸- سرگرمی لذت‌بخش داشته باشید.

۹- باکتری‌های مفید روده‌تان را افزایش دهید. بررسی‌ها نشان داده باکتری‌های بد موجب تورم در مغز شده و فرد را در مسیر زوال عقل قرار می‌دهند. اما باکتری‌های مفید از تورم می‌کاهند.

۱۰- دور از هوای آلوده زندگی کنید. آلودگی هوا به ویژه در خیابان‌های شلوغ، موجب تغییرات بد در ساختار مغز می‌شود.

مترجم: نادیا زکالوند