کد خبر: گرایش-فیلم‌های-ایرانی-به-نمایش-زنان-د
۱۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۰
سلطانی گردفرامرزی در گفت‌وگو با طبنا (خبرگزاری سلامت) در توضیح این پژوهش، افزود: اگر ما جرم‌شناسی را به عنوان تلاشی برای فهم جرم و مجرمان تعریف کنیم، فیلم‌ها می‌توانند موضوعات جرم‌شناختی را تولید کنند. وی ادامه داد: موضوعات فیلم‌های جنایی با جرم‌شناسی آکادمیک همپوشانی دارند اما فیلم‌های جنایی با موضوعاتی فراتر از دامنه جرم‌شناسی آکادمیک در ارتباط هستند. از نظر فلسفی، آنها پرسش‌هایی درباره طبیعت خوب و بد را برمی‌انگیزند. از نظر روانشناختی، آنها بینندگان را تشویق می‌کنند تا با قربانیان و مجرمان سکسوالیته‌، آسیب‌پذیری‌ها و اخلاقیاتی که ممکن است کاملا ناشناخته باشند، آشنا شوند. گردفرامرزی معتقد است: از نظر اخلاقی، آنها موقعیت‌های اخلاقی پرشوری را به خود می‌گیرند که خارج از مکان تحلیل‌های آکادمیک است. فیلم‌های جنایی نوعی گفتمان متفاوت از جرم‌شناسی آکادمیک را تشکیل می‌دهند، گفتمانی که با نوع ویژه‌ای از حقیقت و الزامات آن همراه است. این پژوهشگر اظهار کرد: جرم‌شناسی عامه‌پسند، گفتمانی است درباره جرم که نه تنها در فیلم‎ها بلکه در اینترنت، تلویزیون، روزنامه‌ها، داستان‌ها و موزیک‌ها و اسطوره‌های رپ پیدا می‌شود. جرم‌شناسی عامه‌پسند متفاوت از جرم‌شناسی آکادمیک است زیرا که ادعای دقت تجربی و اعتبار نظری ندارد. در عرصه جرم‌شناسی، فیلم‌های جنایی، قلمرو گسترده‌تری را پوشش می‌دهند. مخاطبان جرم‌شناسی عامه‌پسند بیشتر از جرم‌شناسی آکادمیک هستند و اهمیت اجتماعی آن نیز بیشتر است. وی اضافه می کند: جرم‌شناسی آکادمیک نمی‌تواند مجموعه گسترده‌ای از ملاحظات جرم‌شناختی را ارائه کند. با این اوصاف، این دو نوع جرم‌شناسی (عامه‌پسند و آکادمیک) یکدیگر را تکمیل می‌کنند، بدین صورت که هر کدام از آنها به شیوه خاص خودشان در فهم جرم سهیم می‌شوند. وی گفت: بنابر نتایج این پژوهش 75.4 درصد مجرمان نقش اول فیلم‌ها مرد و 57.9 درصد قربانیان نقش اول فیلم‌ها زن بودند. همچنین بیش از 75 درصد آسیب‌دیدگان نقش اول فیلم‌ها زن هستند. جنسیت شخصیت‌های نقش اصلی در سه گروه مجرم، آسیب دیده و قربانی مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد که 66 درصد مجرمان نقش اصلی مرد و 44 درصد زن بودند. همچنین 57.5 درصد قربانیان مرد و 43.2 درصد آنها زن بوده‌اند. قریب60 درصد آسیب دیدگان نقش اصلی نیز زن هستند. این بدان معناست كه فیلم‌های ایرانی گرایش به نمایش بیشتر زنان در نقش قربانی و آسیب‌دیده داشته‌اند. عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی واحد البرز در ادامه با تاکید بر نوع جرم شخصیت‌های نقش اصلی فیلم‌ها گفت: جرایم شخصیت‌های نقش اصلی به تفکیک جنسیت مجرم (زن و مرد) و همچنین نحوه ارتکاب جرم (برنامه‌ریزی شده و اتفاقی) بررسی شدند. در مجموع 321 جرم در فیلم‌ها به تصویرکشیده شده بود که شامل خرید و فروش مواد مخدر، قتل، ضرب و جرح، خیانت زناشویی، مشروب خوری، اجبار همسر به تن فروشی، روابط جنسی نامشروع، تن فروشی، تجاوز جنسی، جعل سند، سرقت، اخاذی، کلاهبرداری، ضرب و شتم همسر، شرکت در پارتی، نصب ماهواره، وندالیسم، سقط جنین، آدم ربایی، قاتل زنجیره‌ای، قاچاق انسان، قاچاق کالا، کیف قاپی، مزاحمت خیابانی، تهدید کردن، بستن دست بیمار، چک برگشتی، رفتارهای بزهکارانه، تیراندازی، هم‌خانگی، تشکیل باند فساد، جرم سیاسی، خرید اموال سرقتی، ضرب و شتم پلیس، قتل پلیس، خلع سلاح پلیس، فراری دادن مجرم، فساد اقتصادی، اخلال در نظم بانکی، فراری دادن مجرم، فساد اقتصادی، اخلال در نظم بانکی، هک کردن سایت، پناهندگی و اقدام به قتل، جرایمی بودند که به نمایش درآمدند. گردفرامرزی تصریح کرد: 66.6 درصد جرایم توسط مردان و مابقی توسط زنان اتفاق افتاده است. 63.5 درصد جرایم برنامه‌ریزی شده و 36.5 درصد نیز به صورت «اتفاقی» رخ داده است. به عبارتی بیش از نیمی از جرایم بصورت برنامه‌ریزی شده بوده است. زنان تقریباً نیمی از جرایم را به صورت اتفاقی و نیم دیگر را برنامه‌ریزی شده انجام می‌دهند در حالی که 67 درصد جرایم توسط مردان به صورت «برنامه ریزی شده» بوده است. این پژوهش با بررسی 57 فیلم‌ خانه روی آب، شام آخر، من ترانه 15 سال دارم، آواز قو، آب و آتش، زندان زنان، شب‌های تهران، شب یلدا، پار‌تی، زهـر عسل، دنیا، ارتفاع پست، بوتیکک، مارموك، کما، شمعی در باد، شهر زیبا، دوئل، سگ‌کشی، سالاد فصل، آکواریم، زن زیادی، تله، چهارشنبه‌سوری، پارک وی، تسویه حساب، سنتوری، دایره زنگی، همیشه پای یک زن در میان اسـت، سوپراستار، انعکاس، محاکمه در خیابان، دعوت، نیش زنبور، افراطی‌ها، من مادر هستم، جدایی نادر از سیمین، مرهم، اسب حیوان نجیبی است، شیش و بش، زندگی خصوصی، قصه‌ها، دربند، خوابم میاد، گشت ارشاد، رسوایی، به خاطرپونه، آرایش غلیظ، دهلیز، هیس دخترها فریاد نمی‌زنند، کلاشینکف، امروز، سعادت آباد، خط ویژه، استراحت مطلق، سیزده، رخ دیوانه انجام شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha