کد خبر: نقص-ایمنی،-عمده-ترین-دلیل-ابتلا-به-بیما
۱ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۵۰

پوسيدگي دندان و بيماري لثه عامل شايعترين عفونت هاي تجربه شده توسط بشر هستند.

دکتر بهزاد هوشمند دندانپزشک، در گفتگو با برنامه «فراسو» شبکه رادیویی سلامت اذعان داشت: آبسه وضعيتي است كه به دنبال عفونت دنداني و درگير شدن مغز دندان يا پالپ دندان كه به دنبال پوسيدگي، مجموعه داخل پالپ يا اطلاقك عصب دندان و بعد كانال ريشه درگير مي‌شود.
هوشمند افزود: از انتهاي كانال، عفونت به اطراف ريشه مي رسد و در نهايت تجمع ميكرو ارگانيسم ها و عدم تعادل ميكرو ارگانيسم ها و تداخل ميكروبي كه در آن جا اتفاق مي‌افتد، منجر به فرآيند حاد تحت عنوان عفونت اطراف ريشه شده و نهايتا اگر شرايط ديگر هم مهيا شود، تبديل به آبسه مي شود.
وی با اشاره به این که آبسه یک پروسه حاد ناشی از تجمع چرک و منشأ میکروبی است، اذعان داشت: بخش ديگري از آبسه را در ناحيه دهان ناشي از عفونت هاي بافت هاي نگهدارنده دندان تقسيم بندي مي كنيم. مجموعه لثه و ريشه كه دندان را به استخوان فك متصل مي كند، به دنبال عدم رعايت بهداشت، فرد را وارد پروسه آبسه دندان مي كند و اين دو مورد از شايعترين عفونت‌هاي ناحيه دهان هستند.
این دندان پزشک تصریح کرد:  پوسيدگي دندان و بيماري لثه عامل شايعترين عفونت هاي تجربه شده توسط بشر هستند. البته در كنار اين ها ما آبسه هاي غير دنداني هم داريم كه علت تشكيل آبسه كه در دهان، فك و صورت است، در مجاورت ارگان هاي اطراف فك و دهان است. مثلا از سينوس عفونت به دندان منتقل مي شود. گاه اين عفونت ها سيستم متابوليك بدن را به هم مي ريزد كه اين موارد اوژانس محسوب مي شود و بايد مراجعه به دندانپزشك صورت گيرد.
وی با تاکید بر این که لازم است عفونت ها را جدی بگیریم، در توضیح عارضه ای که ممکن است عفونت دندان عقل به دنبال داشته باشد، گفت: اين عفونت ممكن است به عقب تر يعني فضاي حلق برود يا به سمت پايين تر يعني كف دهان و حتی به مدياستين و قفسه صدري بيمار هم برسد.
هوشمند متذکر شد: همواره تاکید بر مقدم شمردن پیشگیری است. گاه برخي بيماري ها شرايط مستعدتر مي كند؛ ضمن این که برخي عادات نادرست بهداشتي و تغذيه اي، شرايط را براي بيماري لثه فراهم مي كند.


هوشمند در بخش دیگری از سخنان خود اشاره به پیوره داشت و گفت: پيوره به عفونت سنوج نگهدارنده دنداني گفته می شود و علت اصلي آن، تجمع پلاك ميكروبي در ناحيه حاشيه شيار لثه است. با تشکیل پلاک میکروبی در این ناحیه، درگيري ميكروارگانيسم ها در ناحيه و استفاده آنها از مواد غذايي كه هم از شيار لثه وارد مي شود و هم در محيط دهان وجود دارد، باعث رشد و تكثير ميكروارگانيسم ها مي شود.
وی ادامه داد: با تکثیر میکروارگانیسم ها، الیافی که باعث چسبیدن دندان به لثه می شود، سست شده و به مرور زمان و به دنبال تشکیل کیسه ای در محل، لثه از دندان جدا می شود. به توجه به این که اکسیژنی به این کیسه نمی رسد، ميكروارگانيسم هاي بي هوازي رشد مي كنند و محصولات آنها استخوان فك را تخريب مي كند.

این دندانپزشک در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مهم ترین علل زمینه ای در ابتلا به بیماری های دهان و دندان چیست، نقص ایمنی را عمده ترین دلیل برشمرد و افزود: استعمال دخانیات و مصرف الکل، خطر ابتلا به عفونت های ویروسی و میکروبی را افزایش می دهد. البته دسته سومي در كشور ما وجود دارد بيماري ديابت است به خصوص نوع دو.
هوشمند با تاکید بر این که افراد ديابتي مستعد آبسه هاي متعدد لثه و اطراف دندان و حتي نوك ريشه هستند، متذکر شد: اين افراد بايد توجه كنند و كنترل متابوليكي قندخونشان خوب باشد ،زيرا هم عفونت لثه باعث عدم كنترل ديابت و همچنین بيماري ديابت باعث عفونتهاي لثه و دهان مي شود.
وی در پایان با بیان این که اضافه وزن به عنوان معصل اصلی در حوزه سلامت بسیاری از کشورها مطرح است، تصریح کرد: چاقي در آينده از نظر فيزيوپاتولوژي يا آسيب شناسي مي تواند زمينه ساز ديابت باشد، اما چاقي مي تواند مقداري هم باعث عدم تعادل در سيستم ايمني شود و فرد را مستعد عفونت ها كند. پس هر فرد مي تواند با تهيه مسواك، آموزش صحيح مسواك زدن به سلامت دهان و دندان خود كمك كند.
این دندانپزشک همچنین با تاکید بر این که خود درمانی در آبسه ممنوع است، اذعان داشت: خودمراقبتی برای پیشگیری توصیه می شود. افرادی که از آبسه رنج می برند، بايد مراجعه به دندانپزشك داشته باشند. اگر لازم است برش در محل انجام شود و تخليه صورت گيرد. گاه پالپ تراپي انجام است و گاهي دندان فرد بايد كشيده شود. بيمار اگر علائم عمومي دارد مثلا تورم غدد لنفاوي دارد طوري كه تنفس فرد را مشكل مي كند، تورم ايجاد شود مثلا در زاويه فك، يا گونه ها، ناحيه تحت فكي، ناحيه زير چانه اي، بايد به دندانپزشك مراجعه نمايد. با ديدن علائمي مانند تب، لزر، تورم غدد لنفاوي، ناخوشي، بالا آمدن كف دهان كه تنفس را مشكل نمايد يا اگر صدا تغيير كرد بايد به پزشك متخصص مراجعه نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha