کد خبر: نقش-فیلم‌های-نامناسب-در-ایجاد-بلوغ-زو
۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۵۳

خبرگزاری سلامت: بلوغ به معنای ظاهر شدن صفات ثانویه جنسی در دخترها و پسرهاست؛ این صفات در دو جنس، چه از نظر نوع و تربیت زمانی و سن به وجود آمدن و تکامل آن بسیار متفاوت است. در دختران صفات ثانویه جنسی شامل رشد و بزرگ شدن پستان‌ها، رویش موهای زیربغل و زهار، جمع شدن چربی در ناحیه کفل و ران‌هاست. این تغییرات از 8 سالگی ابتدا با بزرگ شدن پستان‌ها و سپس ظهور موهای نواحی جنسی شروع می‌شود و بعد از حدود چهار سال به آخرین مرحله بلوغ یعنی قاعدگی ماهانه ختم خواهد شد.

در پسرها اما صفات ثانویه جنسی شامل بزرگ شدن بیضه‌ها و آلت تناسلی، رویش موی زیربغل و زهار، بزرگ شدن حنجره و کلفت شدن صدا، در آمدن ریش و سبیل و در نهایت افزایش حجم و بافت عضلانی در شانه‌ها و ناحیه لگن است. این تغییرات از سن 9سالگی ابتدا با بزرگ شدن بیضه‌ها شروع می‌شود و به دنبال آن موهای ناحیه تناسلی و زیربغل ظاهر می‌گردد. در آمدن ریش و تکمیل آن آخرین مرحله بلوغ است که گاهی تا 18سالگی نیز طول می‌کشد.

دکتر سعید کلانتری متخصص داخلی و فوق تخصص غدد از کانادا می‌گوید: حداقل سن بلوغ در دخترها 8 و در پسرها 9 سالگی است، اما علائم بلوغ می‌تواند یکی دو سال دیرتر اتفاق بیفتد که کاملا  هم طبیعی است. بلوغ زودرس زمانی اطلاق می‌شود که رشد سینه‌ها در دخترها زیر 8 سال و رشد بیضه‌ها در پسرها زیر    9 سال نیز اتفاق بیفتد که البته ممکن است نشانه یکسری بیماری‌های خاص هورمونی بوده و باید به درستی تشخیص داده و درمان شود. در برخی مواقع علت بلوغ زودرس ناخوشی هورمونی نیست و روند بلوغ به دلایل نه چندان مشخصی زودتر از حالت طبیعی فعال می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در بلوغ زودهنگام به دلیل ترشح شدن هورمون‌های جنسی، رشد جهش قدی جلو افتاده و کودک به سرعت افزایش قد پیدا می‌کند؛ به طوری که از تمام هم کلاسی‌هایش بلندتر می‌شود، اما به دلیل بسته شدن صفحات رشد بعد از مدتی این افزایش قد متوقف گشته؛ به طوری که فرد در دوره راهنمایی و دبیرستان از بیشتر هم قطارانش کوتاهتر خواهد شد. به ندرت بلوغ زودرس می‌تواند ناشی از تومورها و غدد ترشح کننده هورمونی باشد. این غدد از غدد فوق کلیوی، بیضه‌ها، تخمدان و یا مغز نشأت می‌گیرند و باید به سرعت تشخیص داده شده و درمان شود، چرا که بعضا بدخیم هستند و مشکلات مضاعفی را برای کودک به وجود می‌آوردند.

وی  در ادامه سخنانش چنین عنوان می‌کند: نکته مهم آن که با تجویز دارو می‌توان روند بلوغ را متوقف کرد، اما این کار زمانی جایز است که بلوغ به طور زودرس اتفاق افتاده باشد. مطالعات نشان داده است عقب انداختن بلوغ طبیعی (مگر در مواردی خاص مانند کوتاهی قد شدید) تأثیری در قد نهایی کودکان ندارد و آنها بالقوه رشد قدی خود را مطابق با ژنتیک و متوسط معدل قد پدر و مادر خواهند کرد.

 فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم توضیح می‌دهد: صحنه های جنسی و یا محرکین آن، نقشی در ایجاد بلوغ زودرس ندارند، اما تأثیرات مخربی روی روحیه کودکان خواهند گذاشت که در زمان بلوغ با رفتارهای خشن و افراطی جنسی یا انحرافات جنسی و یا تمایلات دو جنسی شدن خود را نشان می‌دهند که متأسفانه اصلاح آن بسیار مشکل و زمان بر خواهد بود.

به طور کلی، والدین مراقب ظهور علائم اولیه صفات ثانویه جنسی کودکان باشند. در صورت مشاهده علائم شروع بلوغ زودرس به ویژه پستان‌ها در دخترها و و بیضه‌ها در پسرها (طول بیضه از 2سانتی متر بیشتر می شود) به پزشک مراجعه کنند. نکته مهم آن که متوقف کردن بلوغ طبیعی تأثیری بر قد نهایی ندارد. فراهم کردن محیطی عاری از تحریکات جنسی برای سلامتی روحی و روانی و همچنین طی شدن دوران پر تلاطم بلوغ، امری بسیار ضروری است.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha