کد خبر: مهم-ترین-تبعات-روانی-حادثه-پلاسکو-بر-اف
۱۱ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۰۲

عضو هیأت علمی پژوهشگاه ابن سینا با اشاره به این که در حادثه تلخ و ناگوار پلاسکو عده‌ای دچار اختلال استرس پس از سانحه شدند، به مهم‌ترین تبعات روانی این حادثه غم انگیز بر افراد جامعه اشاره کرد.

دکتر بهزاد قربانی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت بیان داشت: اختلال استرس پس از سانحه یکی از اختلالات اضطرابی در روانپزشکی به شمار می‌رود.

وی گفت: اختلال استرس پس از سانحه در پی وقوع یک‌سری حوادث و وقایع بسیار ناگوار و تأثیرگذار برای افراد جامعه پیش می‌آید که اثرات روانی طولانی مدتی را به شکل یک‌سری مجموعه علائم برای آنان به همراه دارد.

متخصص اعصاب و روان تصریح کرد: اختلال استرس پس از سانحه 3علامت اصلی دارد. اولین علامت تجربه مجدد است؛ یعنی افراد مدام آن سانحه را در ذهنشان مرور و تجربه می‌کنند. علامت دوم بیش برانگیختگی است، یعنی افراد تا حدودی دچار علائم عصبی، تحریک پذیری و حتی پرخاشگری و ... می‌شوند. علامت سوم اجتناب است؛ یعنی افراد سعی دارند از عواملی که به نوعی به آن حادثه ربط پیدا می‌کند، اجتناب بورزند و به عنوان مثال از منطقه حادثه عبور نمی‌کنند. این سه مورد پایه‌های تشخیصی اختلال استرس پس از سانحه به شمار می‌روند.

وی اذعان داشت: در حال حاضر امکان دارد افرادی که در حادثه پلاسکو حضور داشته و برخی هم صدمه دیده‌اند مانند ساکنین، مالکین، افراد مشغول در آن حول و حوش و همچنین آتش نشانانی که برای خدمت رسانی و کمک به محل حادثه اعزام شده بودند، دچار اختلال استرس پس از سانحه شده باشند.

این روانپزشک درباره تأثیرات روانی حادثه تلخ و غم انگیز پلاسکو در سطح جامعه گفت: در واقع امکان دارد برخی از افراد با مشاهده مکرر تصاویر این گونه صحنه‌ها و اتفاقات اگر از قبل دارای پیش زمینه‌ای از اختلال استرسی باشند دچار برخی از علائم مذکور از خفیف تا شدید شوند. حال آن که اثرات این حادثه بر افرادی که به طور مستقیم با آن در ارتباط بوده‌اند، امکان دارد تا مدت‌ها باقی بماند و این افراد نیازمند حمایت‌های روانی اجتماعی هستند و به طور حتم باید تحت مراقبت‌های روانی قرار بگیرند که در رأس آن تکنیک تخلیه روانی هیجانی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا اقدام وزارت بهداشت مبنی بر اعزام کادر درمانی به منظور تخلیه روانی هیجانی افراد حادثه دیده امری بسیار شایسته و ستودنی بود، چرا که معمولا در این گونه حوادث قسمت بهداشت و سلامت روان مورد غفلت واقع می‌شود، اما وزارت بهداشت به این موضوع توجه کافی داشت.

 

کد خبرنگار: 410100

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha