کد خبر: مردم-داوطلبان-پزشک-نمایندگی-مجلس-چه
۴ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۱۲

عیار هر فردی با سنجش و سؤال به دست می آید، تخصص و آمادگی یک فرد برای نمایندگی مجلس هم همینطور؛ پس داوطلب پزشک نمایندگی مجلس باید بتواند به سؤالاتی در خصوص طرح تحول سلامت، خلأهای قانونی حمایت از بیماران و ... پاسخ دهد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت، در حالی که در استان تهران، اغلب نمایندگان مجلس به دنبال اثبات حضور خود در جناح‌های مختلف سیاسی، ائتلاف‌ها و لیست‌های انتخاباتی هستند، حال و هوای انتخاباتی شهر‌ها و شهرستان‌های کشور کاملا متفاوت است.
در بسیاری از شهرها و شهرستان‌ها انتخابات مجلس مسأله‌ای محلی و رقابتی فردی و البته خانوادگی است. در شهرستان‌ها کسی اغلب نمی‌پرسد داوطلب مورد نظر متعلق به کدام جناح، گروه و لیست انتخاباتی است، بلکه اغلب پرسیده می‌شود، داوطلب نمایندگی متعلق به کدام خانواده، قوم و یا مورد حمایت کدام شخصیت مهم شهر است.
اما چه در تهرانی که داوطلبان به دنبال اعتلاف و حضور در لیست انتخاباتی احزاب هستند و چه در شهرها و شهرستان‌هایی که داوطلبان با تکیه بر خانواده و قومیت خود تلاش می‌کنند به صندلی‌های بهارستان برسند، فرقی نمی‌کند در هر حالتی مردم انتخاب‌گر هستند و باید بیش از همیشه و قبل از در نظر گرفتن هر جناح و گروه و فامیل و قوم و ... به این فکر کنند که داوطلب نمایندگی مجلس توان علمی و تخصصی لازم برای نمایندگی از خواسته‌های مردم را دارد یا خیر.
در میان داوطلبان نمایندگی این دوره از مجلس شورای اسلامی مانند دوره‌های قبل تعداد قابل توجهی پزشک نیز حضور دارند. قدر مسلم تعداد زیادی از این پزشکان در صورت ورود به بهارستان عضو کمیسیون تخصصی بهداشت و درمان مجلس خواهند شد و هدایت‌گر لوایح و طرح‌های مربوط به سلامت و پزشکی مجلس و به طبع آن کشور می‌شوند.
بر همین اساس اگر داوطلب پزشکی از شهر شما کاندید دهمین دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی است، بهترین راه برای تشخیص صلاحیت و یا عدم صلاحیت وی برای نمایندگی مجلس می‌تواند مطرح کردن سؤال در خصوص وضعیت بهداشت و درمان کشور باشد.
این نکته مهم که هر نماینده با رأی خود در مجلس برای تمام کشور قانون‌گذاری می‌کند به این معنی است که باید علاوه بر مشکلات شهر و استان خود از وضعیت کشور نیز مطلع باشد. پس باید بتواند به سؤال‌های حوزه پزشکی و سلامت کشور پاسخ قانع‌کننده‌ای که نشان از تسلط بر تخصص خود دارد، بدهد.
چرا یک پزشک می‌خواهد نماینده مجلس شود؟ این اولین و مهم‌ترین سؤالی است که یک پزشک نماینده مجلس باید به آن پاسخ گوید. اگر هدف خدمت است پس باید به حوزه پزشکی و خلاء های قانونی این حوزه مسلط باشد. 
بر همین اساس یک داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی که پزشک است، باید از ابعاد و جزئیات طرح تحول سلامت مطلع باشد و حداقل بتواند نظرات موافق و مخالف این طرح را تحلیل کند.
در حال حاضر گروهی از صاحب‌نظران در حالی از عدم موفقیت این طرح و حتی شکست آن در یک سال آینده سخن می‌گویند که وزارت بهداشت با قاطعیت از موفقیت آن خبر می‌دهد، البته در این میان کسانی هم هستند که معتقدند باید اصلاحاتی در اجرای این طرح صورت گیرد و مجلس آینده باید مسئول این تغییرات باشد. پس اگر می‌خواهید عمق درک و فهم مدیریتی و قانون‌گذاری نماینده خود را بسنجید از وی در خصوص طرح تحول سلامت و آینده این طرح سؤال کنید.
طرح پزشک خانواده نیز از طرح‌های مهم سلامت کشور است که در برخی از استان‌های در حال اجرا است. عاقبت این طرح چه خواهد شد؟ آیا نماینده شهر شما موافق اجرای این طرح است ؟ آیا شهر و استان شما جزو شهرها و استان‌هایی است که این طرح در آن اجرا می‌شود؟ آیا نماینده پزشک شهر شما از اجرای این طرح در شهر شما حمایت خواهد کرد؟
کمبود 100 هزار پرستار در مراکز درمانی چگونه باید رفع شود، اختصاص بودجه به وزارت بهداشت و درمان به چه میزان باید باشد. چه طرح و ایده‌ای برای سلامت کشور مد نظر دارد؟
البته در این میان نیازهای شهر و منطقه نیز مهم است. در حوزه بهداشت و درمان مهم ‌ترین آسیب منطقه چیست؟ برای رفع این مشکل چه ایده و طرح ملی می‌توان در مجلس مطرح و برای اجرا به دولت داد؟ حوزه سلامت چه خلاء های قانونی برای حمایت از حقوق بیماران، پرستاران و پزشکان دارد؟ عملکرد کمیسیون بهداشت مجلس نهم چگونه بوده است؟ از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس آینده چه انتظاری دارید؟
از داوطلبان نمایندگی مجلس شهر خود سؤال کرده و ایده و طرح مطالبه کنید؛ این بهترین عیار برای تشخیص بهترین است.

 

کد خبرنگار: 41080

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha