دارو در ایران گران نیست اگر پوشش بیمه‌ها درست باشد

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: معتقدیم قیمت دارو در ایران بالا نیست، به شرط آنکه پوشش صحیح بیمه‌ای داشته باشد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (طبنا)سیدحیدر محمدی، با تاکید بر اهمیت بحث تجویز و مصرف منطقی دارو، افزود: معتقدیم به رغم همه تلاش‌های صورت گرفته، هنوز مصرف و تجویز دارو در کشور منطقی نشده و این موضوع دلایل متعددی دارد.

وی ادامه داد: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، تقریباً حدود نیمی از داروها دارای تجویز و مصرف نامناسب هستند. در عین حال نیمی از بیماران نیز در مصرف صحیح داروها کوتاهی می‌کنند؛ این در حالی است که استفاده نامناسب از داروها می‌تواند منجر به هدر رفت منابع شود.

محمدی با اشاره به چالش‌های اصلی تجویز و مصرف منطقی دارو در کشور تصریح کرد: سازمان غذا و دارو در این زمینه کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو را تشکیل داده است و دستورالعمل‌های مربوطه نیز در این راستا تدوین شده است.

وی همچنین به اقدامات مرتبط با تأمین پایدار دارو و آموزش‌های صورت گرفته در راستای تجویز و مصرف منطقی دارو در دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو از سال ۱۳۷۹ در کشور تشکیل شده است و هدف تشکیل این کمیته ارتقای سطح خدمات در حوزه دارو و ارائه الگوی صحیح مصرف داروها بوده است.

محمدی ادامه داد: موضوع مصرف منطقی همیشه به معنای کم کردن مصرف نیست، بلکه در برخی موارد داروهایی که باید مصرف شود نیز به صورت صحیح مصرف نمی‌شوند.

وی گفت: تأمین دارو به سختی در کشور انجام می‌شود و تأمین نقدینگی، تأمین مواد اولیه و جابجایی ارز با سختی انجام می‌شود و امیدواریم با مجموعه اقدامات انجام گرفته، تجویز و مصرف دارو در کشور مدیریت شود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha