اقدامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در حوزه آموزش پزشکی در دولت یازدهم اعلام شد.

 

به گزارش خبرگزاري سلامت  شاخص ظرفیت کلی پذیرش دانشجو در دولت يازدهم رشد 11.1 درصدی داشته است وتعداد كل دانشجويان دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از سال تحصيلي93-1392 تا 95-1394 روند افزايشي داشته است، بطوريكه از  171 هزارو 22 نفر در سال تحصيلي 92-1391 به  189 هزارو 967 نفر در سال تحصيلي95-1394رسيده است.

براساس اعلام معاونت آموزشی تعداد اعضای هیات علمی از سال 1387 تا 1394 افزایش پیدا کرده و رشدی معادل 55 درصدی داشته است  به نحوی که در سال 94 تعداد اعضای هیات علمی  به   16 هزارو 863  رسيده است و اين شاخص در دولت يازدهم  26.19 درصد افزايش داشته است.

 

عملکرد حوزه آموزش پزشکی در دولت یازدهم به شرح زیر است:

 

سرمایه های نیروی انسانی: دانشجویان

نظام آموزش عالی سلامت کشور دارای 10 مقطع تحصیلی می باشد که عبارتند از:

کاردانی، کارشناسی پيوسته، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته و MBA، MPH، دكتري عمومي، دکتری تخصصی، دکتری تخصصی پژوهشی، دکتری تخصصي پزشكي بالینی، دکتری فوق تخصصی پزشكي بالینی، دکتری تخصصي دندانپزشكي و داروسازي، و برنامه هاي تکمیلی تخصصی پزشكي بالینی.

رشته های تحصیلی نیز در دو بخش تحصیلات پایه(Undergraduate)، و تکمیلی(Postgraduate) طبقه بندی شده که مشتمل بر 43 رشته در مقاطع پایه و 305 رشته در مقاطع تحصیلات تکمیلی می باشد. در چند سال اخیر در راستای اهداف و سیاست های اسناد بالا دستی کشور و وزارت بهداشت، رشد و توسعه در زمینه رشته های تحصیلی به صورت زیر بوده است:

افزایش ظرفیت کلی پذیرش دانشجو: در دولت يازدهم تا كنون اين شاخص 11.1 درصد افزايش داشته است.

تعداد كل دانشجويان دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از سال تحصيلي93- 1392تا 95-1394 روند افزايشي داشته است، بطوريكه از  171 هزارو 22 نفر در سال تحصيلي 92-1391 به 189967 نفر در سال تحصيلي 95-1394رسيده است.

ظرفیت پذیرش دانشجويان تحصيلات تكميلي نیز سير صعودي داشته است به طوري كه در آغاز دولت يازدهم از سال تحصیلی 93-92 تا سال 95-94، حدود 20.3 درصد افزایش پیدا کرده است

توسعه هرم ظرفیت تحصیلی از پایه به تکمیلی/تخصصی: در این زمینه ظرفیت مقطع کاردانی از سال تحصيلي93-1392 تا سال 95-1394، حدود 9.1 درصد کاهش یافته است و به دنبال آن ظرفیت مقطع کارشناسی(پيوسته و ناپيوسته) افزایش یافته است بطوریکه در سال تحصيلي 95-1394، حدود 44 درصد از کل دانشجویان(83365 دانشجو ) در این مقطع تحصیل می کنند.

شاخص نسبت دانشجويان تحصيلات تكميلي به كل دانشجويان: این شاخص نيز سير صعودي داشته است از 21.4 درصد در سال تحصيلي93-1392  به 23.2 درصد در سال تحصيلي 95-94 رسيده است. بهبود اين شاخص در راستاي بند ب ماده 16 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه مي باشد و در دولت يازدهم 8.31 درصد افزايش داشته است

شاخص سهم دانشجویان پزشكي و دكتری (پزشكي عمومي و دكتري تخصصی، فوق تخصصی) از کل دانشجویان علوم پزشكي از 38.8 درصد در سال تحصيلي93-1392  به 42.5 درصد در سال تحصیلی95-94 رسیده است. اين شاخص در دولت يازدهم 3.7 درصد افزايش داشته است.

 

سرمایه های نیروی انسانی: هیات علمی

تعداد اعضای هیات علمی از سال 1387 تا 1394 افزایش پیدا کرده و رشدی معادل 55 درصد داشته است. در سال 94 تعداد اعضای هیات علمی  به 16863  رسيده است. اين شاخص در دولت يازدهم 26.19 درصد افزايش داشته است.

شاخص نسبت استاد به دانشجو: نیز از 10.3 در سال 90-89 به 10.7 در سال تحصيلي 95-94رسیده است. البته اين شاخص به صورت خام استخراج شده و براي هر مقطع آموزشي نرم استانداردي بر اساس مقاطع تحصيلي و مرتبه علمي اساتيد و نيز آموزش هاي باليني تعيين شده است.

 

سایر شاخص های مهم

در این قسمت سایر شاخص های مهم حوزه آموزشی همچون: قطب های علمی، انجمن های علمی، موسسات آموزشی آمده است.

قطب های علمی: قطب های علمی، مجموعه اي حقيقي يا مجازي از برجسته ترين اعضاي هيئت علمي وهمكاران غیرهیات علمی با امکانات و توانایی های برجسته و متمایز و توان علمی بالا در یک زمینه علمی ـ تخصصی در علوم پزشكي و رشته هاي وابسته است که به فعالیت در عرصه آموزش، پژوهش و نيز ارايه خدمات بهداشتي- درماني در زمینه تخصصی ذیربط مشغول است. مهم ترين ويژگي قطب علمي، توليد علم و نوآوري، ارتباط با صنعت و تولید ثروت و دستیابی به کیفیت برتر(مرجعیت) علمی و آموزشي در سطح ملي، منطقه اي يا بين المللي و پاسخگويي به نيازهاي اساسي كشور و منطقه، در ارتباط با علوم پزشکی و در راستاي تحقق اهداف سند چشم انداز بيست ساله و نقشة جامع علمي كشور خواهد بود.

توسعه کمّی قطب های علمی بدین گونه بوده است که از سال 1389 تا 1394 رشد 72 درصد داشته است

توسعه کمّی انجمن های فعال علمی: از سال 1389 تا 1394 توسعه انجمن های علمی نیز رشدی معادل 12درصد  داشته است.  در دولت يازدهم انجمن ها معادل 4.5 درصد رشد داشته اند.

 

 

تاسیس دانشگاه / دانشکده ، مجتمع آموزش عالی سلامت ...

 

طی سالهای 65-91

طی سالهای 92-95

جمع کل

درصد رشد

تاسیس دانشگاه

28

3

31

71/10

تاسیس دانشکده علوم پزشکی

3

13

16

33/433

تاسیس دانشکده

237

38

275

03/16

مجتمع آموزش عالی سلامت

11

36

47

27/327

تاسیس پژوهشکده

18

19

37

55/105

تاسیس مرکز تحقیقات

557

367

924

88/65

تاسیس مرکز رشد

22

27

49

72/122

 

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha