کد خبر: شرایط-روزه-داری-در-بیماران-مبتلا-به-سرط
۱۰ خرداد ۱۳۹۶، ۸:۰۹

دبیر انجمن رادیوتراپی و انکولوژی ایران شرایط روزه داری در بیماران مبتلا به سرطان را تشریح کرد و گفت: بیمارانی که تحت درمان قرار دارند معمولاً ضعیف هستند و روزه گرفتن آنها توصیه نمی شود.

دکتر حسین فودازی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت در ارتباط با روزه داری در بیماران مبتلا به سرطان اظهار داشت: افراد مبتلا به سرطان در صورت بهبودی بیماریشان با مشاوره پزشک متخصص خود می توانند روزه بگیرند.

وی افزود: به طور کلی مبتلایان به سرطان به 2 گروه تقسیم می شوند که گروه اول شامل افراد مبتلا به هر نوع سرطان و سخت درمان بوده و عمل جراحی رادیوتراپی یا شیمی درمانی می کنند و گروه دوم افرادی بوده که بهبود یافته و مدتی از درمانشان می گذرد.

این متخصص رادیوتراپی و انکولوژی در خصوص روزه گرفتن افراد مبتلا به سرطان عنوان کرد: افرادی که مدتی از بهبود بیماریشان گذشته و در صورتی که مایل باشند با مشاوره پزشک معالج خود می توانند روزه بگیرند البته بهترین زمان سپری شدن یک یا دو سال از بهبود بیماری سرطان در این افراد است.

فودازی تصریح کرد: طبق تحقیقات روزه داری در بیماران مختلف متفاوت است و الگوی تغذیه ای ماه مبارک رمضان در این افراد نیز متغیر بوده و افرادی که تحت درمان قرار دارند معمولاً ضعیف هستند روزه گرفتن توصیه نمی شود.

دبیر انجمن رادیوتراپی و انکولوژی ایران اضافه کرد: چنانچه بیمار مبتلا به سرطان تحت درمان از وضعیت عمومی خوبی برخوردار باشد در صورت تمایل روزه گرفتن برای بیمار بلامانع است.

وی در ادامه به خواص افطار کردن روزه داران  با سیب اشاره کرد و عنوان داشت: افطار کردن با سیب باعث کاهش ریسک حملات قلبی، تقویت سلامت مغز و اعصاب، مقابله با دیابت و چاقی، کاهش کلسترول بد می شود و خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش می دهد.

فودازی در ادامه به موضوع غذاهای کپک زده اشاره کرد، خاطرنشان کرد: مصرف مواد غذایی کپک زده و تاریخ گذشته فقط به سیستم گوارشی آسیب نمیزند بلکه خطر ابتلا به سرطان را نیز افزایش می دهد.

وی در پایان به بسته بندي آب معدنی در بطري هاي تهيه شده از PVC و PET اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: در صورت نگهداری آب های معدني در معرض تابش آفتاب، قسمتی از تركيبات بطري ها وارد آب شده و سبب سرطان زا شدن آن می شود.

كدخبرنگار410800

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha