کد خبر: سلامتی-ناشی-از-امنیت؛نعمتی-که-همچنان-ن
۱۳ مهر ۱۳۹۵، ۹:۰۲

خبرگزاري سلامت:ترس و اضطراب بیماری زا است. این دو عامل نه تنها بیماری های روانی بلکه بیماری های جسمانی متعددی را موجب می شود. پس به راحتی می توان نتیجه گرفت سلامت حافظان امنیت به معنی سلامتی مردم جامعه است.

 

فقط تصور کنید؛ جامعه ای را تصور کنید که مردم آن هر لحظه نگران از دست دادن جان و تعرض به مال و ناموسشان هستند. در چنین جامعه ای مردم از نظر سلامت جسمانی و روانی در چه شرایطی به سر می برند؟

اضطراب اولین مشخصه جامعه بدون امنیت است و نبود آرامش ناشی از امنیت روانی نه تنها به سلامت روح بلکه به تبع آن به سلامت جسم افراد چنین جامعه ای آسیب می رساند.

همه به خوبی می دانیم که اضطراب یکی از مهم ترین عوامل بیماری زا هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی است و یکی از مهم ترین عوامل ایجاد اضطراب نبود امنیت و به تبع آن نبود آرامش ناشی از امنیت است.

نگاهی کوتاه به احادیث نقل شده از سوی حضرت رسول(ص) و ائمه اطهار (ع) نشان می دهد امنیت یکی از مهم ترین مسائلی است که در خصوص اهمیت آن احادیث بسیار زیادی نقل و بر وجوب وجود امنیت در جامعه تصریح شده است.

قدر مسلم یکی از مهم ترین احادیث نقل شده در خصوص امنیت حدیثی از حضرت رسول (ص) است که فرموده اند: «دو نعمت است كه ناشناخته است: امنیت و تندرستی». البته نکته جالب در این حدیث در کنار هم و هم تراز هم قرار گرفتن مسئله امنیت و سلامت است که تحلیل در این خصوص را به صاحبان تخصص در مبحث حدیث واگذار می کنیم اما آنچه مسلم است این است که امنیت و سلامتی نعمت هایی هستند که در حالت عادی چندان توجهی به آنها نمی شود و زمانی که این دو نعمت بزرگ از دست بروند تازه جایگاه و ارزش آنها مشخص می شود.

امام صادق (ع) نیز در خصوص امنیت و اهمیت آن فرموده اند: «سه چيز است كه همه مردم به آنها نياز دارند: امنيّت، عدالت و آسايش». امام علی(ع) نیز فرموده‌اند: «بدترين شهرها، شهری است كه در آن ايمنی نباشد» نبود ایمنی یعنی نبود آرامش و نبود آرامش یعنی از دست رفتن سلامت و امنیت روانی و جسمانی و در پی آن اضطراب و ترس مداوم ناشی از اتفاقات پیش بینی نشده.

امنیت اساسی ترین نیاز یک ملت است، نیازی که با رفع آن مردم در آرامش به فکر رفع سایر نیازهای خود می افتند. پس بی راه نیست که بگوییم حافظان امنیت جامعه حافظان سلامت جسمی و روانی مردم آن جامعه نیز هستند.

اما فاجعه ای بزرگ تر از ناامنی نیز در جوامع ممکن است رخ دهد و آن اینکه حافظان امنیت دستشان زیر میز افراد و باندهای مخل امنیت و آرامش باشد و یا خود با استفاده از قدرت قانونی که دارند مخل امنیت و آرامش مردم شوند و به بی قانونی بپردازند. در آن زمان است که ناامنی شدیدتر و ترسناک تر از قبل نمود پیدا می کند و مردم آن جامعه تمام لحظات زندگی خود را در ترسی خرد کننده و قدر مسلم بیماری زا سپری خواهند کرد.

هفته ای که در آن به سر می بریم هفته نیروی انتظامی است. هفته حافظان امنیت که تأثیر مستقیم عملکردشان در سلامت روانی و جسمی مردم جامعه نمود پیدا می کند. اگر در جامعه ای مردم نیروی حافظ امنیت خود را دیدند و احساس امنیت کردند قدر مسلم آن جامعه بزرگ ترین گام را برای حفظ سلامت روانی مردم خود برداشته است اما اگر اینچنین نبود باید نگران شد، نگران نه تنها امنیت بلکه سلامت روان و جسم مردمی که ترس و ناامنی را تجربه می کنند.

حافظان امنیت و سلامت مردم ایران، سلامت باشید.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha