کد خبر: سالمندی-یک-فرصت-است-تدوین-اولویت‌های
۱۰ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۴۷

تا 40 سال آینده، بیش از 12 درصد جمعیت کشور از 60 سالگی گذر می‌کنند و بر اساس آمارها، 26 میلیون سالمند در کشور خواهیم داشت.

دکتر محسن احدی استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت بیان داشت: روند افزایش سن تغییراتی را در مکانیزم‌های بدنی و اندام‌های حسی  به وجود می‌آورد که می‌توان به تغییراتی در شنوایی افراد اشاره داشت.

احدی افزود: در تعریف سالمندی، افراد با سن بیش از 60 را سالمند به شمار می‌آورند که عمده‌ترین تغییر در این دوران را با عنوان پیرگوشی می‌شناسیم. البته نمونه‌هایی وجود دارد که افراد زودتر از این سن به پیرگوشی دچار می‌شوند.

وی متذکر شد: یکی از مهم‌ترین عوارضی که به دنبال کم شنوایی به وجود می‌آید، گوشه‌گیری و افسردگی سالمندان است. وقتی فردی نتواند بعد از سال‌ها زندگی حرف دیگران را به درستی متوجه شود، ناخودآگاه از مواجهه با شرایط پرهیز می‌کند و این موضوع سبب می‌شود افراد سالمند منزوی و گوشه‌گیر شوند.

دبیر انجمن علمی شنوایی شناسی ایران تصریح کرد: سرعت زوال عقل در سالمندان کم شنوا بیشتر از افرادی است که مشکل شنوایی ندارند. بنابراین ضروری است این افراد سریع شناسایی شوند که برای این کار، از حدود 50 سالگی ضروری است هر سال شنوایی خودمان را ارزیابی کنیم.

احدی در ادامه با تاکید بر این‌که پیرگوشی درمانی جز تجویز سمعک ندارد، گفت: آمارها نشان می‌دهد 80 درصد افرادی که نیازمند استفاده از سمعک هستند، به دلایلی از آن استفاده نمی‌کنند که دیدگاه غلط نسبت به این پروتز دلیل عمده آن است.

وی بیان داشت: بحث دوم مربوط به هزینه است که در بخش‌های دیگر حوزه سلامت هم با این مساله مواجه هستیم. اولویت امروز نظام درمان کشور برای سالمندان باید به پوشش بیمه‌ای سمعک مربوط شود. تا زمانی که فرد سالمند نتواند هزینه این پروتز را پرداخت کند، ناخوداگاه از دریافت آن اجتناب می‌کند.

دبیر انجمن علمی شنوایی شناسی ایران خاطرنشان کرد: مجموع این عوامل موجب می‌شود سالمندی در ایران به تهدید تبدیل شود. این در حالی است که در حال حاضر 90 درصد جمعیت سالمند کشور مشکلی ندارند و می‌توانند از توانایی‌های خود در تعاملات اجتماعی بهره جویند.

احدی با بیان این‌که ایران به سمت سالمندی در حرکت است، خاطرنشان کرد: تا 40 سال آینده، بیش از 12 درصد جمعیت کشور از 60 سالگی گذر می‌کنند و بر اساس آمارها، 26 میلیون سالمند در کشور خواهیم داشت.

 

کد خبرنگار: 41025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha