یک جراح قلب دانشگاه آخن آلمان گفت: بیمارستان رضوی پیشاز انجام اعمال پیشرفته قلب و عروق در خاورمیانه است.

 

به گزارش خبرگزاری سلامت دکتر شهرام لطفی در حاشیه انجام جراحی تاوی عنوان کرد: استفاده از روش جراحی تاوی به سرعت فراگیر خواهد شد و در این زمینه باید تلاش کرد تا ایران از تکنولوژی‌های روز دنیا عقب نماند.


وی افزود: استفاده از روش تاوی برای تعویض دریچه آئورت قلب روز به روز گسترش می‌یابد و ایران نباید از بهره گیری از این روش عقب بماند در حالی که ایران متاسفانه در خصوص بهره‌گیری از روش‌های اینترویشنال هنوز نتوانسته به جایگاه مناسب خود دست پیدا کند.
دکتر لطفی در خصوص این روش، بیان کرد: در عمل تاوی دریچه مصنوعی روی دریچه خود مریض تعبیه می‌شود و بدون باز کردن قفسه سینه از طریق یکی از رگ‌های اصلی پا وارد شده و دریچه را روی قلب کار می‌گذاریم.


به گفته این متخصص، این روش از حدود 10 سال پیش در کشورهای اروپایی به ویژه آلمان به عنوان یک روش مرسوم برای بیماران با خطر فراوان (برای عمل قلب باز) انجام می‌شود و در حال حاضر، حدود هفتاد درصد از عمل‌های مربوط به دریچه آئورت در آلمان از طریق این روش انجام می‌شود.


وی جایگاه ایران را در خصوص بهره‌گیری از روش‌های غیرتهاجمی درمان قلب و بیماری‌های قلبی به ویژه در خصوص بهره‌گیری از روش‌هایی چون تاوی مناسب ندانست و گفت: این جراحی در ایران، کمتر انجام شده به‌طوری که در شهر بزرگی چون مشهد یک یا دو مورد پیش از این، عمل تاوی انجام شده است.


وی به گسترش روزافزون استفاده از روش تاوی اشاره و اضافه کرد: در آینده‌ای نزدیک و با توجه به عوارض کم این عمل و همین‌طور کوتاه بودن دوره نقاهت بیمار، این روش برای بیماران با ریسک متوسط و پایین نیز انجام خواهد شد و حتی برای دریچه میترال نیز استفاده از این روش کاربردری خواهد شد.


دکتر لطفی به هزینه بالای عمل تاوی نیز اشاره و اذعان کرد: مشکل اصلی در گسترش این روشِ غیرتهاجمی، هزینه‌های بالای آن است؛ در آلمان هم همین‌طور است و این عمل حدود هفت تا هشت برابر بیشتر از عمل قلب باز هزینه دربردارد اما در درازمدت به طور قطع، هزینه کمتری را به سیستم بهداشت و درمان وارد می‌کند و در نتیجه بیمه‌ها باید در این زمینه با هوشمندی بیشتری وارد عمل شوند.


وی با اشاره به امکانات و تجهیزات مناسب بیمارستان رضوی برای انجام این عمل بیان کرد: تجربه و تبحر تیم پزشکی در بهره‌گیری از این روش از اهمیت بالایی برخوردار است و خوشبختانه بیمارستان رضوی نیز تجهیزات و امکانات لازم را در اختیار دارد و پزشکان متخصص و مجربی که می‌توانند به راحتی چنین عمل‌هایی را هدایت و مدیریت کنند.
دکتر لطفی ادامه داد:با تکرار بیشتر عمل تاوی در این بیمارستان، در آینده‌ای نزدیک این بیمارستان خواهد توانست به عنوان یکی از مراکز درمانی موفق در این زمینه مطرح شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha