کد خبر: تحقق-اقتصاد-مقاومتی-نیازمند-تمرکز-بر-ت
۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۵۹

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند تمرکز بر توان داخلی است، گفت:بسیاری از واردات‌ در کشور نیازمند تکنولوژی‌های بالایی نیستند که قادر به تولید آن در داخل کشور نباشیم.

 

عبدالرحمان رستمیان نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با خبرنگار سلامت پیرامون راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت گفت: با تحقق اقتصاد مقاومتی می‌توانیم  وابستگی کشور را کمتر کرده و استقلال بیشتری داشته باشیم؛ یا حداقل وابستگی‌های استراتژیک نداشته باشیم و بتوانیم بر توان داخلی خود متمرکز شویم بنابراین باید بتوانیم کشور را توانمند کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید در حوزه بهداشت و درمان نقاط ضعف خود را در زمینه واردات و وابستگی‌ها شناسایی کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر تجهیزات وارد کشور می‌شود و درآمد بالایی برای آن هزینه می‌شود به صورتی که واردات کشورمان بیش از ده برابر صادرات است.

رستمیان با اشاره به اینکه بسیاری از واردات‌ در کشور نیازمند تکنولوژی‌های بالایی نیستند که قادر به تولید آن در داخل نباشیم، اظهارداشت: داروها، فرآورده‌های خونی، واکسن‌ها از جمله مواردی است که واردات آنان را می‌توان کاهش داد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه باید واردات را به تدریج کاهش داد، تصریح کرد: در این صورت ثروت کشور خارج نمی‌شود و هم می‌توان بر بازارهای منطقه‌ای  متمرکز شویم چراکه هزینه تمام شده برخی اقلام دارویی برای ما نسبت به کشورهای منطقه پایین تراست، هرچند متاسفانه صادرات و واردات غیر قانونی را داریم که باید با آن مقابله شود.

وی با اشاره به قاچاق داروهای یارانه ای در کشور خاطرنشان کرد: برخی داروهایی که در کشور ما یارانه مصرف کرده است و هزینه تمام شده‌اش خیلی پایین آمده است، در نهایت از کشور خارج می شود که از خروج این داروها باید طبق قوانین جلوگیری شود.

رستمیان با تاکید بر افزایش آموزش‌های بالینی گفت: هزینه‌های بهداشت و درمان در کشورمان بالا است و هر ساله هم بالاتر می رود بنابراین ما باید بتوانیم  بر روی پیشگیری اولیه کار کنیم و راهنمای بالینی ایجاد کنیم و در این صورت هزینه بهداشت و درمان تا 20 درصد کمتر می شود که می توانیم آن را به سمت پیشگیری ببریم.

کدخبرنگار41090

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha