به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت) از دیلی میل، کابوس‌ها معمولا در مرحله خواب REM، پیش می‌آیند. در این زمان بدن‌مان کاملا از کار افتاده و نمی‌توانیم اتفاق‌های روی داده در رویا را بازی کنیم. اما در هراس‌های شبانه، رویای بد در مرحله‌ای غیر از مرحله REM، روی می‌دهد و ما می‌توانیم بدن خود را تکان بدهیم. به همین علت ممکن است در خواب، از جای خود بلند شویم، فریاد بزنیم، لگد زده و در خانه راه برویم و یا وحشت زده به نظر برسیم.

افرادی که کابوس می‌بینند، ممکن است رویای شان را به یاد داشته باشند اما هراس های شبانه کمتر به یاد می‌مانند. فقط وقتی صبح‌ها فرد به طرز غیرمعمولی خسته است و یا قسمتی از بدنش مجروح است، می‌تواند حدس بزند که گرفتار هراس‌های شبانه شده بوده است.

هراس شبانه مانند کابوس‌ها، شکلی از اختلال خواب هستند که معمولا در کودکان رایج است، اما در حقیقت بسیاری از بزرگسالان نیز آن را گاهی اوقات تجربه می‌کنند. هراس شبانه، بخش طبیعی رشد کودک است. زیرا مغز کودک در حال رشد بوده و فعالیت بسیاری در آن وجود دارد که موجب اختلال در خواب او می‌شود. زمانی که در نوجوانی، رشد مغز کند می‌شود، این هراس‌ها نیز برطرف می‌شوند. اما در بزرگسالی وقتی که فرد دچار اضطراب و یا مشکل فیزیکی مانند آپنه است که موجب اختلال در خواب عمیق او می‌شود، ممکن است دوباره رخ دهند.

دوری از اضطراب و همچنین درمان مشکلاتی مانند آپنه می‌تواند از ابتلا به هراس شبانه پیشگیری کند. در ضمن تکنیک رویای شفاف هم می‌تواند بسیار موثر باشد. در این تکنیک فرد ذهن خود را به گونه‌ای برنامه ریزی می‌کند که تشخیص دهد دارد خواب می‌بیند یا به سناریوهایی که ترسناک نیستند، فکر کند. با این روش‌ها می‌توان هراس شبانه را درمان کرد.

مترجم: نادیا زکالوند