به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، به گفته محققان دانشگاه هاروارد، مواد خوراکی‌ای که به کاهش این ریسک کمک می‌کنند شامل سبزیجات برگدار سبز، جو دو سر، ماست و محصولات لبنی، انگور، سیب، بلوبری و گردو هستند. حتی در این فهرست قهوه هم وجود دارد.

با اینکه به افراد دارای اضافه وزن، کاهش وزن توصیه می‌شود اما محققان دریافته‌اند بدون کاهش وزن و با تغییر وضعیت به سوی یک رژیم غذایی سالم تر نیز می‌توان به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک کرد.

کیفیت چربی ‌ها و کربوهیدرات‌ها مهم تر از کمیت و میزان آنهاست. بدین معنا که باید به جای غلات تصفیه شده از غلات کامل حاوی سبوس استفاده کرد، مصرف کربوهیدرات‌های فرآوری شده را محدود کرد و به جای گوشت قرمز و فرآوری شده، از ماهی و مرغ استفاده کرد.

همچنین انتخاب چربی‌های گیاهی بر چربی‌های حیوانی ارجح است. باید مصرف میوه، سبزیجات، حبوبات و مغزیجات آجیلی بیشتر شده و از مصرف الکل، نوشابه‌های حاوی قند و شیرینی‌جات پرهیز شود.

بهترین رژیم غذایی برای افراد دیابتی عبارتند از رژیم غذایی مدیترانه‌ای؛ رژیم غذایی حاوی شاخص گلوکز پایین؛ رژیم غذایی حاوی مقدار نسبتا کم کربوهیدرات؛ و رژیم غذایی گیاهی.(مهر)