شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ | Saturday 29 June 2019

حدیث سلامتی: زاهد در دنیا کسی است که حرام...

۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
بازدید: 562

تدابیر طب سنتی در ماه مبارک رمضان

در طب سنتی تدابیری برای غذا خوردن، باید ها و نبایدها در ایام روزه داری وجود دارد که با رعایت این نکات، روزه داری خوب و با نشاطی خواهیم داشت.

روزه یکی از واجبات دین اسلام است که جنبه های مختلف فردی، اجتماعی و حفظ سلامت بدن در آن لحاظ شده است. با توجه به این که روزه مانند نماز بر هر مسلمانی واجب شده، اما خالق مهربان، کسانی را که با شرایط خاصی نمی توانند این امر واجب را انجام دهند، معذور کرده است. اگر روزه براساس نکات دینی و طب سنتی، گرفته شود، بدن انسان طی این یک ماه خود را پاکسازی کرده و به سمت صحت و شادابی می رود. چند سالی است که این ایام مبارک، با روزهای بلند و هوای گرم مصادف شده که با رعایت صحیح تدابیر طب سنتی که همسو با بدن انسان است، روزهای با نشاطی را در مهمانی خدا طی خواهیم کرد. بر همین اساس خبرنگار خبرگزاری سلامت،  با سید مهدی میر غضنفری پزشک، متخصص فیزیولوژی  و عضو هیئت علمی و مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ارتش گفتگویی انجام داده که حاصل آن در چند بخش، منتشر می شود.

میرغضنفری درباره تدابیر طب سنتی در ایام ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: روزه یک تمرین بزرگ و مهم برای پرهیز است. خداوند عالم که ما را خلق کرده است، صلاح ما را در این می داند که در برخی از روزهای سال، باید غذای خود را کم کنیم. در دین های متخلف نیز این موضوع به نوعی وجود دارد. حتی شاید در مکاتبی که الهی هم نیستند، برای رسیدن به اثراتی، نوعی از کم  خوردن و کم نوشیدن وجود دارد.

این پژوهشگر طب سنتی با بیان این که روزه داری به روشی که در شریعت اسلامی آمده است، بهترین الگوی سالم شدن بدن است، بر این نکته تاکید کرد پزشکی که نسخه بیمار را با پرهیز دادن شروع نکند، کار غیر علمی کرده است. در واقع اگر شخصی بیمار است یا اختلال مزاج دارد، باید اول پرهیز داشته باشد. پرهیز به عبارتی جلوی مشکل را گرفتن است. به عنوان مثال کسی که مزاج گرم دارد، باید  اول از گرمی جات پرهیز کند و سپس خنکی جات مصرف کند که به دنبال آن سلامتی حاصل می شود.

وی با اشاره به این که اگر تدابیری قبل از این ماه داشتیم، باید همان تدابیر را در ماه مبارک نیز اجرا کنیم، خاطرنشان کرد: بیمارانی که داروهای خاص مصرف می کنند حتما باید با مشورت پزشک  خود تصمیم بر روزه داری بگیرند در غیر این صورت دچار عوارضی می شوند.مثلا  افراد مبتلا به دیابت و فشار خون با هم فرق می کنند و عده ای از آنها می توانند روزه بگیرند و عده ای نمی توانند که ملاک روزه داری نظر پزشک متخصص و متعهد می باشد.

میرغضنفری یادآور شد: پیشواز رفتن در امر روزه داری که از مستحبات است از نظر طبی نیز کار خوبی است. عموما در مستحبات می توان حکمت های بدنی هم پیدا کرد. پیشواز رفتن باعث می شود که بدن انسان برای روزه داری یک ماهه آماده شود.

این پژوهشگر طب سنتی به روزه اولی ها اشاره و تصریح کرد: کسانی که روزه بر آنها واجب شده و به سن تکلیف می رسند، دچار تغییرات هورمونی و مسائل جنسی می شوند که روزه در کنترل و مهار آن نقش موثری دارد و باعث خویشتن داری می شود. همین طور کسانی که امکان ازدواج ندارند، روزه داری از این بابت کمک کننده است.  ذکر این نکته ضروری است که در بازه زمانی ۲۰ تا ۳۰ سال حرارت بدن، بسیار زیاد  است و روزه داری باعث می شود که حرارت بدن بیشتر افزایش یاید. در حال حاضر که هوا گرم بوده و روزها بلند است باید والدین دقت کنند، زمینه ای پیش نیاید که فرزندانشان از روزه گرفتن زده شده یا مریض شوند و از لحاظ روحی و جسمی نتوانند امسال یا سال های بعد روزه بگیرند.

وی با بیان این که روزه داری اسلامی همگام شدن با طبیعت است، گفت: افطار و سحر نوعی تمرین است تا پس از ماه رمضان ، زمان های مناسب غذا خوردن رعایت شود ؛ به عنوان مثال هنگام غروب کم کم به فکر شام باشیم و صبح زود را برای صبحانه خوردن انتخاب کنیم.

میرغضنفری افزود: در ماه مبارک رمضان به علت این که سیستم گوارش در طی روز، تقریبا در حال استراحت است ، شاید بتوان گفت که دو سوم روز، سیستم گوارش خالی است و سطح کار آن پایین می آید و به اصطلاح، حالت ضعف پیدا می کند، بنابراین باید تدابیر غذا خوردن بیشتر رعایت شود.

این پژوهشگر طب سنتی افزود: سیستم گوارشی که چندین ساعت خالی بوده، به خصوص در روزهای طولانی، نباید در زمان افطار مملو از غذا و نوشیدنی شود. حتما توصیه می کنیم افطار را با یک نوشیدنی رو به گرم که می تواند آب جوش ولرم شده یا حتی خرما باشد، باز کرد که این هم بستگی به مزاج دارد. بعد از آن یک فرصت بیست تا سی دقیقه ای بدهیم تا ترکیب خرما و آب گرم وارد معده شود. غذایی که وارد دهان و سیستم گوارش می شود، تحرکاتی را در گوارش ایجاد کرده که تا آخر روده جلو می رود و باعث ترشحاتی مثل بزاق وشیره های گوارشی در لوله گوارش می شود. با این نوع باز کردن افطار، دستگاه گوارش آماده می شود و نیم ساعت بعد از آن می توان غذا خورد.

وی با اشاره به این که معده  ها در افراد مختلف با هم فرق می کنند، یادآور شد: کسانی که کار بدنی زیاد دارند و خیلی نمی توانند تحمل کنند می توانند این نیم ساعت را به ۱۰ دقیقه کاهش دهند. حتی افرادی که دارای معده های قوی هستند، می توانند همان دقایق اول غذا بخورند ولی عموم مردم، دارای معده های ضعیف هستند که باید نکات بالا را رعایت کنند ضمن اینکه در تمام مقالات، خوردن زولبیا و بامیه منع شده است.

میرغضنفری خاطرنشان کرد: شخصی که از افطار تا لحظه خوابیدن، خوراکی خورده است دیگر برای سحری خوردن، اشتها ندارد که باید ریشه آن حل شود. به طور کلی افطاری باید سبک باشد. همچنین بین افطار تا خواب، حجم غذا و تنقلات کم باشد و فاصله خوردن مواد سنگین تا خوابیدن بیشتر باشد. زمان سحر باید زودتر از خواب بیدار شد تا احساس گرسنگی کنیم و بهترین حالت آن است که یک ساعت تا یک ساعت و نیم به اذان مانده، از خواب بیدار شده و بعد از خوردن سحری اگر بتوان تا بین الطلوعین بیدار بود، عالی است. بنابراین اگر این موارد رعایت شود، شخص روزه دار احساس سنگینی پیدا نمی کند.

 

کد خبرنگار: ۴۱۰۵۵

 

 

نظرات کاربران

avatar
  Subscribe  
Notify of