به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت) از دیلی میل، معمولا یائسگی،بین سنین ۴۵ و ۵۵، وقتی از سطح هورمون استروژن کم می شود، رخ می دهد و با قطع پریود و گرگرفتگی، تعریق زیاد و عدم توانایی در بارداری به صورت طبیعی همراه می شود.

محققان دانشگاه لیدز با بررسی ۱۴۰۰۰ زن در بریتانیا در یک دوره ۴ ساله به نتیجه فوق رسیدند. در بررسی های آنها مشخص شد که بیش از ۹۰۰ نفر، بین سنین ۴۰ و ۶۵ سال، شروع طبیعی یائسگی را تجربه کردند. محققان متوجه شدند که سن متوسط یائسگی ۵۱ سالگی است اما این زمان با مصرف برخی از غذاهای خاص تغییر می کند.

زنانی که سبزیجاتی چون لوبیاهای سبز و نخود بسیار مصرف می کنند، تقریبا یک سال دیرتر از زنان دیگر یائسه می شوند. دریافت ویتامین B6 و روی، که در غذاهایی مانند مرغ، گوشت گاو، دانه ها و آووکادو یافت می شود نیز شروع یائسگی را به تعویق می اندازد. خوردن انگور و مرغ نیز در به عقب انداختن یائسگی موثر است. همچنین گیاهخواران مورد بررسی محققان، یک سال زودتر از گوشتخواران، یائسه شده بودند.

آنتی اکسیدان ها، آسیب طبیعی وارد شده به DNA بدن را به تاخیر می اندازند. لوبیاهای سبز و نخود، سرشار از آنتی اکسیدان هستند، در حالی که اسیدهای چرب امگا۳، که در ماهی های چرب به فراوانی یافت می شوند، فعالیت آنتی اکسیدان ها را تحریک می کنند. اما کربوهیدرات ها، خطر مقاومت بدن در برابر انسولین را بالا برده و این امر موجب تداخل در فعالیت هورمون جنسی شده و سطح استروژن را بالا برده و تعداد چرخه های پریود و در نتیجه تخلیه سریع تر تخمک ها می شود.

به گزارش طبنا، محققان می گویند متابولیسم بدن در تخمک گذاری و پریود، نقش مهمی دارند، بنابراین زنان برای به تاخیر انداختن یائسگی بهتر است در نوع رژیم غذایی شان تجدیدنظر کنند.

مترجم: نادیا زکالوند