به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، مریم اسدی با اشاره به آغاز مناسبت بسیج ملی تغذیه سالم از ۱۵ لغایت ۳۰ دی ماه، اظهار کرد: شعار امسال« بسیج ملی تغذیه سالم» چاقی یا سلامتی،انتخاب با شما است. هدف از بسیج ملی تغذیه سالم در کشور، فرهنگسازی برای ترویج تغذیه سالم و توجه دادن مردم به این نکته است که باید برای حفظ سلامت خود، نکات تغذیه‌ای خود را رعایت کنند.

اسدی با بیان اینکه چاقی و کنترل اضافه وزن مورد تأکید بسیج ملی تغذیه سالم امسال است، خاطرنشان کرد: امروزه چاقی دوران کودکی و نوجوان به صورت یک مشکل سلامت همگانی در آمده است و به سرعت رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه چاقی در سنین کودکی می‌تواند منجر به چاقی در بزرگسالی شود، گفت:۴۰-۹۰درصد کودکان چاق در بزرگسالی از چاقی رنج خواهند برد. با پیشگیری از چاقی در سنین کودکی و نوجوانی می‌توان از چاقی بزرگسالی و پیامدهای ناشی از آن جلوگیری کرد.

این کارشناس تغذیه به پیامدهای اضافه‌وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان اشاره و تصریح کرد: دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته، اختلال عضلات اسکلتی و کبد چرب و انواع سرطان از جمله این پیامدهاست.

وی با بیان اینکه علت اصلی اضافه وزن و چاقی در دوران کودکی و نوجوانی عدم تعادل انرژی بین کالری دریافتی و کالری مصرف شده است، گفت: تغییر الگوی غذایی و بی‌تحرکی از عوامل مرتبط در عدم تعادل انرژی بین کالری دریافتی و کالری مصرف شده است.

اسدی یادآور شد: الگوی غذایی کودکان و نوجوانان به سمت افزایش مصرف غذاهای پرانژی و ناسالم که دارای چربی و قند و ویتامین، مواد معدنی کم هستند، تغییر کرده است و این در حالی است که مصرف  فست فودها، نوشابه‌های گازدار، مواد قندی و شیرین و مصرف کم میوه و سبزی افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شهرنشینی و صنعتی شدن زندگی، میزان فعالیت بدنی کودکان کاهش یافته است. ساعات طولانی تماشای تلویزیون، بازی‌های کامپیوتری، استفاده از تبلت و کامپیوتر موجب می‌شود که میزان تحرک کودکان و نوجوانان به میزان قابل توجهی کاهش یابد. مصرف انواع تنقلات چرب، شور و شیرین در این مواقع خطر اضافه وزن و چاقی را بیشتر می‌کند.

اسدی به نکاتی برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: همواره سعی شود مقدار روغن و شکر موجود در غذاهای مصرفی خانواده را کاهش دهید و افراد خانواده را تشویق به مصرف صبحانه کنید.(ایسنا)