دکتر شاهین صالحی در گفت‌‌وگو با طبنا(خبرگزاری سلامت) با اشاره به مضرات استفاده از کوله پشتی‌های سنگین برای دانش آموزان افزود: کوله پشتی‌ها انواع و اندازه‌های مختلفی دارند که برای سن‌های مختلف طراحی شده‌اند، زمانیکه در سن رشد هستند هر نوع فشاری در افراد می‌تواند اختلال در رشد ستون فقرات و ایجاد نقص در قوس کمر و بروز درد در استخوان‌ها شود.

وی اضافه کرد: انتخاب کوله پشتی مناسب نیز خیلی مهم است، انتخاب کوله پشتی‌های بلند برای کودکان کوتاه قد مناسب نیست، برخی از کوله پشتی‌ها دارای بندهای جلویی هستند که می‌تواند در جلو سینه بسته شود و از تاب خوردن و سنگینی آن بکاهد.

صالحی تصریح کرد: وزن کوله پشتی به سن، جسه و توانایی کودکی که قرار است از آن استفاده کنند نیز بستگی دارد، میزان وزن برهمین اساس بسیار متنوع است اما باید توجه شود که وزن کوله پشتی کم باشد.

این متخصص پزشکی ورزشی ادامه داد: اندازه‌گیری مناسب برای کوله پشتی خیلی مهم است، کوله پشتی باید تا بالای ناحیه لگن را بپوشاند و در قوس کمر را پوشش دهد و از شانه‌های فرد بالاتر نرود. گاهی اوقات کوله پشتی را درست می‌خریم اما کودکان یک طرفه آن را استفاده می‌کنند که کار بسیار اشتباهی است و باعث آسیب های جدی به ستون فقرات می شود و اکیدا باید از این اقدام خودداری کنند.

وی اظهارداشت: در کوله پشتی‌ها جیب‌های کناری تعبیه شده که جای گذاشتن آب است، گاهی با جا دادن بارهای نامتوازن در اطراف، کشش کوله پشتی روی بدن بیشتر شده و همین موضوع آسیب بدنی را به دنبال دارد.

صالحی گفت: کوله پشتی باید بندهای مناسبی داشته باشد، در زمان‌هایی شل شدن بندها باعث پایین افتادن کوله پشتی و فشار بر پاهای فرد می‌شود. ضمن اینکه باید سعی شود تا کوله‌پشتی‌ها به نسبت فصل مورد استفاده قرار گیرند یعنی استفاده از کوله پشتی‌هایی با رنگ مشکی که گرما را جذب و باعث بالا رفتن دمای بدن فرد می‌شود، خودداری شود.

این متخصص پزشکی ورزشی تاکید مرد: جنس کوله پشتی هم باید مورد توجه قرار بگیرد، کوله نباید جنس پلاستیکی داشته باشد چراکه جنس پلاستیکی باعث عرق کردن بیشتر بدن می‌شود و اگر قرار است زمان زیادی مورد استفاده قرار گیرد باید از اجناسی که جنس آن کتان است استفاه شود تا کمتر باعث عرق کردن فرد شود.