کد خبر: ۱۱-هزار-نیروی-راهداری-شرکتی-هستند-حوزه
۲۳ دی ۱۳۹۹، ۹:۴۴

به گزارش گروه سیاسی  خبرگزاری سلامت به نقل از  خانه ملت، محمد اسلامی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 23 دی ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال نماینده علی بابایی کارنامی نماینده ساری و میاندرود، گفت: بالغ بر 20 هزار نفر در مجموعه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فعال هستند که 11 هزار و 500 نفر از نیروها شرکتی یا قراردادی محسوب می شوند که با حضور شبانه‌روزی در راه‌های کشور و به ویژه شرایط اقلیمی بارش کار سخت و طاقت‌فرسایی را تجربه می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این نیروها در مسیر بهره‌برداری 300 هزار پل بزرگ و کوچک، 3 هزار دستگاه تونل، 22 هزار کیلومتر محافظ جاده‌ای و 5 هزار کیلومتر روشنایی را به صورت مستمر نگهداری می‌کنند.

وی تأکید کرد: شغل راهداری مشکلات سنگینی به دنبال دارد و باید جزء مشاغل حاکمیتی محسوب شود نه تصدی‌گری، چرا که بالغ بر 9هزار دستگاه ماشین‌آلات برای نگهداری و بهسازی راه‌ها و جاده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، در این زمینه تخصص‌های گوناگون‌ و متنوع مورد نیاز است که بسیاری از نیروهای خبره در وزارتخانه به دلیل بازنشستگی دیگر حضور ندارند، بنابراین باید نیروهای جدید تخصصی جذب شوند تا شغل راهداری به شکل حاکمیتی تعریف و از شکل تصدی‌گری خارج شود.

اسلامی با تأکید بر اینکه با حاکمیتی شدن شغل راهداری امکان قرارداد مستقیم با سازمان راهداری وجود دارد، بیان کرد: نمی‌توان کار راهداری را پیمان‌سپاری کرد، پیش از این چنین تجربه‌ای داشتیم که در نهایت منجر به فساد شد، با تغییر رویکرد از تصدی‌گری به حاکمیتی ظرفیت‌های بهسازی راه‌ها به گونه‌ای دیگر رقم خواهد خورد.

عضو کابینه دولت دوازدهم درخواست کرد: مجلس شرایطی فراهم کند تا نیروهای راهداری در قالب کار حاکمیتی مانند پلیس و اورژانس در فرآیند راه‌ها بتوانند به ارائه خدمات خود ادامه دهند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش توسعه زیرساخت‌های حمل ونقل کشور و با توجه به تغییرات ساختاری بعد از ادغام وزارت راه و شهرسازی نیاز داریم نیروهای استخدامی که دارای مهارت‌های متنوع هستند استخدام و نسبت به مسئولیت شبانه روزی اقدام کنند.

وی تصریح کرد: یک بار در هیأت دولت عقد قرارداد مستقیم با نیروهای راهداری تصویب شده بود اما در هیأت تطبیق مصوبات این مصوبه ملغی شد از این رو نیاز داریم از طریق ماده واحده‌ای بتوانیم از مجلس مجوز بگیریم تا فرآیند جذب نیروی انسانی و گزینش افراد دارای مهارت و دانش فراهم شود.

اسلامی با بیان اینکه بالغ بر 9 هزار دستگاه ماشین‌آلات راهداری در هزار واحد راهداری در سراسر کشور وجود دارند، گفت: با کمبود جدی ماشین‌آلات اختصاصی برای نگهداری و بهسازی راه‌های کشور مواجه هستیم که نیاز داریم با حمایت مجلس راهداری‌های کشور تجهیز شود، چرا که 60 درصد ماشین‌آلات راهداری فرسوده یا عمری بالای 20 سال دارند که باید جایگزین شوند.

عضو کابینه دولت دوازدهم بیان کرد: با شرکت هپکو قراردادی منعقد شد تا بتوانیم ماشین آلات تولید داخل خریداری کنیم اما به دلایل گوناگون این اتفاق نیفتاد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید ساماندهی، تعیین تکلیف نیروهای انسانی و تجهیز و نوسازی ماشین‌آلات راهسازی رقم بخورد، تأکید کرد: باید یک بار برای همیشه وضعیت نگهداری از راه‌ها ساماندهی شود تا از شرایط ناهمگون رها شویم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha