کد خبر: مطالعات-رسانه‌ای-مبتنی-بر-بازی‌های-ر
۱۱ دی ۱۳۹۵، ۹:۳۶

کتاب «بازی آگاهی» با محوریت مطالعات رسانه در زمینه بازی‌های رایانه‌ای روانه بازار کتاب شد.
 

 

به گزارش خبرگزاری سلامت، کتاب «بازی آگاهی» اثر مشترک فرزانه شریفی، مرتضی جمشیدی و سیدمحمدعلی سیدحسینی از سوی انتشارات پشتیبان روانه بازار کتاب شد.
از آنجا که سواد رسانه‌ای تقریبا در اغلب رسانه‌ها مورد کنکاش قرار گرفته و خروجی‌های علمی خوبی داشته، اما در زمینه بازی به عنوان رسانه‌ای که امروز در کشور 23 میلیون بازیکن دارد، تلاش علمی چندانی برای آگاهی‌دهی سواد این رسانه صورت نگرفته است.
این کتاب برای نخستین بار به طراحی و معرفی مدلی در زمینه بازی آگاهی یا همان سواد در رسانه بازی می‌پردازد که می‌تواند زمینه‌ساز پژوهش‌های بیشتر در کشور از سوی محققان داخلی باشد و ایده مطالعاتی خوبی برای تحقیقات آینده دهد.
در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «با توجه به اینکه بازی‌های دیجیتال یکی از انواع رسانه‌های نوین است، سواد بازی نیز در ذیل سواد رسانه‌ای تعریف می‌شود. سواد رسانه‌ای عبارت است از رژیم مصرف رسانه‌ای که به واسطه آن مخاطب از توانایی درک و تحلیل محتوای رسانه‌ها برخوردار می‌شود. به عبارتی توانایی ذهنی مخاطب در برخوردی عاقلانه و منطقی که ناشی از آگاهی او از قالب و محتوای رسانه است را می‌توان در زمره تعاریف سواد رسانه قلمداد کرد. طبق گزارش مدیریت پژوهش بنیاد ملی بازی‌های دیجیتال تهران (دایرک)، بازی‌های دیجیتال در سراسر کشور 23 میلیون بازیکن دارد که در طول روز به طور متوسط 79 دقیقه بازی می‌کنند. از اینرو نحوه مواجه بازیکنان و خانواده آنها با مقوله بازی‌های دیجیتال و نگرش‌های آنها در مرحله خرید و مصرف این رسانه تعاملی از عواملی است که در این تحقیق مورد شناسایی قرار گرفته‌اند. در نهایت با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای، عوامل موثر بر ارتقای سواد بازی بازیکنان و خانواده‌های ایشان در مروری سیستماتیک به صورت مدلی ارائه شده است. چرخه «بازی آگاهی» با در نظر داشتن مراحل مواجهه بازیکن با بازی‌های دیجیتال تا آگاهی‌های ناشی از بازی کردن او عواملی را مرور میکند که هر کدام به نوعی در ارتقای سواد بازی بازیکنان و خانواده‌های ایشان موثر خواهد بود.»
کتاب «بازی آگاهی» با قیمت 5هزار تومان از سوی انتشارات پشتیبان روانه بازار کتاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha