به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، در پی تاکیدات دکتر سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت مبنی بر توجه به قرآن کریم با محوریت آموزش، ترویج، قرآئت و تفسیر قرآن در فضای اداری و محیط کار، سومین جلسه تلاوت و تفسیر قرآن کریم روز گذشته دوشنبه نهم تیرماه با حضور معاون وزیر بهداشت، مدیران و کارمندان این معاونت برگزار شد.
دکتر محمد مهدی بحرالعلوم رییس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در این نشست که با قرائت ۱۵ آیه ابتدایی سوره اِسراء همراه بود با بیان اینکه برخی سورههای قرآنی با عنوان «مسبِّحات» معرفی میشوند، بیان داشت: مسبحات سورههایی از قرآن هستند که با تسبیح خداوند و با یکی از مشتقات سبح آغاز میشوند، مانند «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَیٰ بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ» در سوره اسرا، «سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ» در سوره حدید، «یُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ» در سوره جمعه و ...که به دلیل اینکه با تسبیح خداوند آغاز میشوند نام مسبحات را به خود گرفتهاند.
وی ادامه داد: در این ۱۵ آیه مفاهیم متعددی در تفسیر و مفاهیم وجود دارد که من یک موضوع را به صورت خاص بیشتر خوام پرداخت، در ابتدای این سوره صحبت از موضوع معراج پیامبر(ص) و سیر ایشان است اسم سوره اِسراء از همین جا گرفته شده است، اِسراء به معنای «حرکت شبانه» است و تلفظ نام این سوره به این شکا صحیح است زیرا اِسراء مصدر و اسم است، این نکته قابل توجه است که بدانیم در قرآن کریم اسم سورهها به جزء دو سوره تبت و عبس اسم است.
رییس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با بیان اینکه سیر شبانه پیامبر گرامی اسلام(ص) از مسجدالحرام آغاز شد و تا مسجد الاقصی ادامه داشت، گفت: مسجد الحرام در مکه قرار دارد و محیطی بیشتر از کعبه است، حضرت علی (ع) بر اساس نقل احادیث معتبر، در این مسجد متولد شدند. مسجد الاقصی نیز در بیت المقدس قرار دارد و برخلاف تصویر رایجی که از این مسجد در رسانهها منتشر میشود، مسجد الاقصی مسجدی کوچکتر در کنار مسجدی است که به عنوان نماد مسجد الاقصی در رسانهها شهرت یافته است. این سرزمین برای یهودیان، مسلمانان و مسیحیان مورد توجه است که در این میان یهودیان بیش از همه این مکان را بر اساس سوابق از آن خود میدانند.
بحرالعلوم اضافه کرد: در آیه اول سوره اِسراء آمده است «الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ» یعنی بیت المقدس شهر بسیار مبارکی است و از نظر مادی، معنوی، سوق الجیشی و کشاورزی دارای برکات و در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد. در چند آیه بعد از این سوره، صحبت در مورد یهودیان است. در قرآن خداوند در مورد دو گروه صحبت فراوانی کرده است یکی از این دو گروه منافقان و دیگری بنی اسرائیل است، به همین دلیل نام حضرت موسی (ع) در قران ۱۳۶ بار تکرار شده است و خداوند در کتاب خود داستانهای مختلفی از این قوم را مورد اشاره قرار میدهد.
این مقام مسئول با بیان این که دو دلیل عمده در خصوص این تکرار نام از یهودیان در قرآن وجود دارد، گفت: سرنوشت مسلمانان بعد از پیامبر(ص) بسیار به سرنوشت یهودیان نزدیک بوده است و یهودیان با مسلمانان در بسیاری از جریانات تاریخ تا به امروز در مقابله هستند، نکته دوم اینکه یهودیان در کتاب مقدس خود از آمدن پیامبری در آخر الزمان خبر داده و از این موضوع مطلع بودند و حتی انتظار دیدن ایشان را میکشیدند، اما در نهایت روش و سیره پیامبر خاتم(ص) را به نفع خود ندیدند و به دشمنی با ایشان برخواستند.
وی یادآور شد: در قرآن آمده است که بنی اسرائیل دوبار در طول تاریخ به شدت منکوب میشوند که در خصوص این دو تاریخ اختلاف نظر بسیاری از سوی صاحب نظران و مفسران وجود دارد. برخی اعتقاد دارند مرتبه دوم هنوز نیامده است و مرتبه اول گذشته است. بر این اساس مرتبه اول در زمان بخت النصر بوده است که حدود ۱۰۰ سال یهودیان نتوانستند هیچ یک از مناسک مذهبی خود را انجام دهند و حتی تورات را نیز نمیتوانستند بخوانند، یکی از دلایل تحریف تورات نیز شرایط یهودیان در این ۱۰۰ سال عنوان شده که باعث شد بعد از این ۱۰۰ سال تورات بازنویسی شود.
رییس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با بیان اینکه نکته مهم در این ۱۵ آیه موضوع مسئولیت پذیری است، بیان داشت: حکم کلی این آیات این است که اگر خوبی کنید به خود کردید و اگر بدی کنید بر علیه خودتان است، یعنی انسان باید مسئولیت خود را بپذیرد، قرآن میفرماید اگر برگردید ما نیز برمیگردیم؛ یعنی کار این دنیا بازتاب کار خودمان است. اگر خداوند را یاد کنیم او ما را یاد میکند، یاریاش کنیم او ما را یاری میدهد و از او راضی باشیم او از ما راضی خواهد بود، مفهوم این آیات یعنی رابطه شما با خداوند است که رابطه خداوند با شما را تعریف میکند.
گفتنی است در ابتدای این نشست مسعود وادی پور رییس اداره نماز و امر به معروف مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در خصوص نحوه تلاوت و صحیح خواندن قرآن با آموزش قرآئت حروف «ح و ع» پرداخت و بیان داشت: ما در زبان فارسی ۳۲ حرف داریم که در زبان عربی چهار حرف «پ، چ، ژ، گ» وجود ندارد و به روایتی تنها ۲۸ یا ۲۹ حرف در زبان عربی وجود دارد.
وی با بیان اینکه از این حروف بیست و هشت گانه عربی، تلفظ ۱۰ حرف در زبان عربی با زبان فارسی متفاوت است، ابراز داشت: رعایت صحیح تلفظ این ۱۰ حرف بر اساس توصیه اکثر علما و مراجع تقلید در نماز واجب است و باید مورد توجه قرار بگیرد.
رییس اداره نماز و امر به معروف مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در خصوص قرآئت دو حرف «ح و ع» گفت: در تلفظ حرف «ع» هوایی که از شُشها خارج شده است، از حنجر میگذرد و به وسط حلق میرسد، در این هنگام مجرای عبور هوا(دیوارههای حلق) تنگ و صدای «ع» شنیده میشود اما در تلفظ حرف «ح» هوایی که از شُشها خارج شده است، از حنجر میگذرد و به وسط حلق میرسد، در این هنگام مجرای عبور هوا(دیواره های حلق) تنگ و صدای «ح» شنیده میشود.
وادی پور بیان داشت: در حقیقت مخرج حروف «ع» و «ح» یکی است وتفاوت این دو عدم ارتعاش تارهای صوتی هنگام تلفظ حرف«ح» است؛ به صورتی که صدای آن، خفیف و همراه با گرفتگی صدا همراه است، اما تلفظ حرف«ع» ارتعاش تارهای صوتی را به دنبال داشته و ادای آن با نرمی همراه خواهد بود./۲۲۴/۲۰۵
نظر شما