کد خبر: سند-تحول-قضایی-از-سوی-رئیس-قوه-قضاییه-اب
۶ دی ۱۳۹۹، ۱۹:۱۷

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه،مسیر تحول قضایی بر اساس برنامه‌ای آغاز شد که آیت‌الله رییسی قبل از تصدی سمت ریاست دستگاه قضا آن را خدمت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ارائه و با موافقت و استقبال ایشان نسبت به مفاد این برنامه، تحولات وارد بخش اجرایی گردید.

اما در طول یک سال و هشت ماه گذشته بر اساس تجربه‌های مدیریتی، اقتضائات اجرایی و همچنین مشاوره‌هایی که از متخصصان و کارشناسان داخل و خارج از بدنه دستگاه قضایی گرفته شده است، این برنامه‌ی تحولی ارتقاء یافته و هم اکنون نسخه ویرایش شده‌ آن توسط رئیس دستگاه قضا و تحت عنوان «سند تحول قضایی» ابلاغ گردید.

ماموریت‌های اصلی قوه قضاییه که مبنای تدوین سند تحول قرار گرفت

در فرایند نگارش سند تحول قضایی، 7 مأموریت اصلی قوه قضاییه منبعث از تکالیف تعیین شده در قانون اساسی و همچنین سیاست‌های کلی نظام، مبنای تدوین سند شد. مأموریت‌های مذکور بدین شرح است:

مأموریت 1. «رسیدگی به تظل مات، تعدیات، شکایات، حل‌وفصل دعاوی و رفع خصومات»

مأموریت 2. «احیاء حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی‌های مشروع»

مأموریت 3. «نظارت بر اجرای صحیح قوانین و حسن جریان امور»

مأموریت 4. «کشف جرم، تعقیب و مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام»

مأموریت 5. «پیشگیری از وقوع جرائم و دعاوی»

مأموریت 6. «اصلاح مجرمان»

مأموریت 7. «حمایت از حقوق مالکیت اشخاص»

سند تحول قضایی براساس این مأموریت‌ها و با رویکرد مطالعه وضع موجود و آسیب شناسی عملکرد دستگاه قضا در طولِ دوران پس از انقلاب اسلامی و بررسی نقاط قوت و ضعف رویه‌ای، فرآیندی و همچنین ساختاری تهیه و به منظور معماری دستگاه قضایی متناسب با گام دوم انقلاب در سال‌های آتی و با هدف دستیابی به دو پیامد اصلی «دستیابی به عدالت» و «رضایتمندی مردم» تنظیم شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امراله مهماندوست ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    آقای رئیسی رئیس محترم قوه قضائیه با سلام احتراما به فکر مردم فقیر باشید اینجانب چند جلسه به دادگاه رفته ام مجبورم چند جلسه دیگر هم بروم ولی به خاطر بی پولی مجبور شدم به بهانه ای که محکمه پسند بود همه پی گیری های قضایی ام را تعطیل کنم