به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت)، مهرالله رخشانیمهر با اعلام این خبر که هشتمین همایش معماری ایرانی- اسلامیبا کمک دانشگاههای کشور در روزهای ۱۲ تا ۱۴ اسفندماه در یزد برگزار میشود، گفت: این همایش را ما با توجه به مطرح شدن بحث معماری ایرانی- اسلامیو مدلی که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است و رفتن به سوی داشتن مدارس استاندارد برگزار میکنیم.
وی ادامه داد: البته داشتن مدارس استاندارد و بحثهای نوسازی و ساخت مدارس کلاف پیچیده ای است و علاوه بر اعتبارات، ما نیازمند زیرساختها و پژوهشهای بنیادین نیز هستیم. به طور مثال ما در حال حاضر ۵۴ پروژه مجتمع آموزشی را در دست اجرا داریم اما چون اعتباراتمان کم است نیمه تمام مانده اند. با این همه هر سال ما تعداد قابل توجهی مدرسه در سراسر کشور افتتاح میکنیم.
رخشانی مهر درباره فیلمهایی که این روزها در فضای مجازی پخش میشود مبنی بر گرم کردن کلاس درس با وسایل ابتدایی بیان کرد: ببینید قطعا مردم بدانند که بخشی از این فیلمها شیطنتهای برخی برای سوء استفاده از فضایی است که وجود دارد. بله ما در بسیاری مدارس بخاری نفتی داریم یا ممکن است یکی دو روز شوفاژ یک مدرسه خراب باشد و از وسایل گرمایشی دیگری استفاده شود اما تمام تلاش ما استاندارسازی وسایل گرمایشی و سرمایشی در مدارس کشور است. ما مدارسی که دولتی باشند یا غیردولتی باشند و استاندارد ایمنی را رعایت نکنند تایید نمیکنیم و در برخی موارد مثل بحث اصلاحات بنا یک فرصت به موسس میدهیم که موارد را اصلاح کند ولی سخت گیریهای خود را داریم.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در ادامه در پاسخ به این پرسش که هر ساله بحث استاندارد تعداد دانش آموز به کلاس درس مطرح میشود اما همچنان در بسیاری از مدارس این استاندارد رعایت نمیشود، گفت: در حال حاضر سرانه دانش آموزی در کشورمان ۵.۲ مترمربع است. در بحث سرانه دانش آموزی ما سعی کردیم به رشد خوبی برسیم اما چند موضوع در این میان مطرح است. یکی اینکه من بارها گفته ام که ۳۰ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و مقاوم سازی و نوسازی هستند. در حوزه ما بودجه باشد کار انجام میشود.
وی بیان کرد: در سال جاری تخصیص ۱۱۰ درصدی در بودجه داشتیم و اعتبار ۵۲۰ میلیارد تومانی ما در لایحه سال ۹۷، در لایحه سال ۹۸ به رقم ۱۸۵۰ میلیارد تومان رسیده است و تبصره ای نیز در مجلس شورای اسلامیرای آورد که یک هزار میلیارد تومان نیز اوراق مالی اسلامیبرای نوسازی مدارس تخصیص پیدا کند. این رشد نشان میدهد که توجه به این بخش از جانب دولت و مجلس خوب است اما ارقامیکه تحول ایجاد خواهند کرد بسیار بسیار اعداد بزرگ تر از این ارقام است. برای مثال ما با این اعداد در بافت فرسوده نمیتوانیم دگرگونی اساسی ایجاد کنیم.
وی گفت: ما باید به دنبال مدلی باشیم که به طور مثال رشد جمعیت برای ۳۰ سال و ۵۰ آینده در نقاط مختلف جغرافیایی در کشور را پیش بینی کند و ما بر اساس آن دورنما به سمت ساخت مدارس در نقاط مختلف کشور برویم. در این صورت است که میتوانیم یک کار زیربنایی و ماندگار در حوزه مدرسه سازی انجام دهیم. در حالیکه این سالها ما تنها به مباحث روزمره نیازهای این حوزه رسیدهایم. (مهر)
نظر شما