به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، یکی از مراکزی که آمار بالای مراجعات را داشت و در زمان شیوع کرونا نگرانی درخصوص نحوه انجام خدمات و کاهش مراجعات حضوری به این مرکز وجود داشت، سازمان بیمه تامین اجتماعی بود. به همین جهت انجام طرح نسخهنویسی الکترونیک و حذف دفترچههای کاغذی سرعت گرفت تا مراجعات برای دریافت دفترچههای کاغدی کمتر شود.
این طرح که از اول اسفند آغاز شده است، اگر به صورت جدی و منطبق با برنامه در کنار نظارت توامان انجام شود میتواند ضمن حذف مراجعات حضوری به سازمان بیمه از خطانویسی در نسخ و ایجاد تداخلات دارویی جلوگیری کند. در این گزارش به تشریح نحوه انجام این طرح میپردازیم که در ادامه میخوانید.
در راستای طرح حذف دفترچههای کاغذی از اسفند صدور دفترچه در تمام شعب متوقف شد و پزشکان باید با ثبتنام در سامانه نسخه نویسی نسبت به عضویت و انجام فرایند نسخهنویسی به صورت الکترونیک اقدام کنند. بیمهشدگان هم میتوانند با مراجعه به سایت www.eservices.tamin.ir حساب کاربری خود را ایجاد کنند.
یکی از مشکلاتی که در سیستم بیمه وجود داشت، مراجعه افراد با دفترچه بیمه فرد دیگر بود. روش نسخهنوسی الکترونیک بر پایه احراز هویت بیمار است و میتواند این اشکال را برطرف نماید. روش احراز هویت در این شیوه به این صورت است که پزشک و یا مرکز درمانی نسبت به دریافت کد پیگیری استحقاق درمان بیمار اقدام میکند و نسخهنویسی با استفاده از سامانه نسخهنویسی به صورت برخط انجام میشود. در شرایطی که امکان نسخهنویسی برخط به دلایل مختلف(مانند قطعی اینترنت) میسیر نبوده و یا پزشک هنوز در سامانه ثبتنام نکرده و طرف قرداد بیمه نباشد، بیمار میتواند با ارائه نسخه کاغذی که در سربرگ مخصوص پزشک نوشته شده است، به داروخانهها و یا آزمایشگاهها خدمات مبتنی بر بیمه را دریافت کند. نحوه انجام احراز هویت در این شرایط با ارائه کدملی یا جلد دفترچه بیمه و شناسنامه برای افراد زیر ۱۸ سال در مراکز درمانی انجام میشود.
درخصوص نحوه دریافت مطالبات پزشک از بیمه توجه به این نکته ضروری است که پزشکان طرف قراردادی که در سامانه نسخهنویسی ثبتنام کردهاند، میتوانند مطالبات خود را برخط دریافت کنند و اولویت بیمه در حال حاضر با نسخههای الکترونیک است. پزشکانی که ثبتنام نکردهاند هم تا زمان ثبتنام باید تمام موارد را در دو نسخه به صورت خوانا بنویسند و نوشتن نام بیمار و کد ملی او و کدپیگیری سامانه استحقاق درمان هم در نسخه ضروری است. (نوشتن کد پیگیری استحقاق تا اطلاع ثانوی الزامی نیست) یکی برگههای نسخه به بیمار تحویل داده میشود و برگه دیگر برای دریافت مطالبات نگهداری میشود. البته پزشکان باید به این نکته توجه کنند که تجویز داروهای تحت وب مانند داروهای MS فقط به صورت الکترونیک امکانپدیر است.
استثناها و موارد خاص موجود در این طرح هم شامل نوزادان تازه متولد شده میشود که تا یک ماه و زمان دریافت شناسنامه میتوانند با کد ملی مادر خدمات درمانی دریافت کنند. اتباع خارجی هم باید کد ده رقمی مندرج در دفترچه خود را ارائه دهند پس تا اطلاع ثانوی باید جلد دفترچه را به همراه داشته باشند. اتباع جدیدالورود هم باید کد اختصاصی فراگیر خود را ارائه دهند. در مورد بیماران اورژانسی هم فرایند استحقاق درمان در حین درمان انجام میشود.
روشهای دریافت کد استحقاق درمان و پیگیری وضعیت بیمه هم به این صورت است که افراد میتوانند به آدرس medical.tamin.ir مراجعه کنند ویا با کد دستوری *4*1420# و *1666# از وضعیت بیمه خود مطلع شوند.
نحوه ارتباط با بیمههای تکمیلی هم در این طرح به این صورت تعریف شده که همه بیمهها API خود را در اختیار بیمه مرکزی قرار دهند و ارتباط موثر برقرار شود اما تا اطلاع ثانوی و تکمیل طرح بیمه شدگان میتوانند مانند سابق با ارائه نسخه کاغذی نسبت به دریافت خدمات اقدام کنند.
تاکنون طبق آمار ارائه شده توسط سازمان بیمه تامین اجتماعی ۲۳ هزار پزشک در سامانه نسخهنویسی الکترونیک ثبتنام کردهاند و باید دید این طرح در ادامه چطور پیش میرود. مهمترین نکته درخصوص این طرح لزوم توجه به مساله نظارت و در کنار آن تجهیز مراکز به امکانات الکترونیک کافی است. امیدواریم انجام این طرح که به واسطه کرونا سرعت یافت مانند سیستمهای احراز هویت بیمه با اختلالات مربوط به اینترنت و مناسبنبودن طراحی و پشتیبانی سایتها مواجه نشود زیرا در این صورت خود این طرح که با هدف تکمیل پرونده بیمه سلامت و حرکت به سمت دولت الکترونیک پایهگذاری شد به عامل کندی فرایند درمان و سردرگمی مردم تبدیل میشود.
گزارش: پرستو خلعتبری
نظر شما