کد خبر: برداشت-پسته-از-باغ‌های-سلماس-آغاز-شد-س
۸ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۲۰
برداشت پسته از باغ‌های سلماس آغاز شد / سرشاخه کاری ۲۷ هکتار باغ پسته در سطح شهرستان

به گزارش  گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی ، داود حاج شاه‌ ولدی اظهار کرد: برداشت محصول پسته از اواسط شهریورماه جاری آغاز شده و تا یک ماه آینده ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه رقم‌های اکبری، احمد آقایی و کله قوچی از مهترین ارقام کشت شده پسته در سلماس است، ادامه داد: در هر هکتار ۶۵۰ اصله نهال کاشته شده و این میزان محصول ازسطح ۱۳۰ هکتار از باغ‌های زیرکشت رفته شهرستان سلماس  که حدودا ۳۰ هکتار بارور بوده، برداشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی سلماس گفت: عملیات پیوند سرشاخه کاری پسته در مساحتی بالغ بر ۲۷ هکتار از باغات سه ساله و در مجموع ۵۰۰ هزار چشمه از رقم احمد آقایی تا کنون انجام گرفته است.

شاه ‌ولدی افزود:  کشت پسته درباغ های سلماس از سال ۱۳۹۱ درروستاهای خان تختی و میناس آغاز شده  و با توجه به وضعیت رشدی درختان پسته به شوری نسبی خاک منطقه، کیفیت میوه‌های پسته خوب است.

وی اضافه کرد: همچنین در راستای تشویق و ترغیب کشاورزان در مناطقی با خاک شور ۱۲ هزار و ۶۸۰ اصله نهال یارانه‌ای پسته بادامی بین کشاورزان توزیع شده است.

وی همچنین تاکید کرد : امسال در سطح نیم هکتار از باغات پسته شهرستانهای ارومیه و سلماس نیز از ۱۲ رقم پیوندک ارسالی از معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی به صورت باغ سازگار استفاده شده است که در حال حاضر این پیوندها با گیرایی بالای ۸۰ درصد قابل مشاهده است و در صورت تایید ارقام سازگار با اقلیم استان توسط مرکز تحقیقات در باغات سازگاری ارقام مقاوم در سطح استان ترویج خواهند شد.

شاه ولدی خاطرنشان کرد: کشت این محصول مدیریت بهینه آب، پایداری تولید، افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی را در پی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha