به گزارش گروه اجتماعی طبنا( خبرگزاری سلامت) محسن هاشمی در جلسه امروز شورای شهر تهران پس از اتمام گزارش شورایاری منطقه آذری زمانی که برخی از اعضاء قصد ترک کردن صحن را داشتند گفت: از اعضا خواهش می کنم صحن را ترک نکنند زیرا ما از نظر تعداد به عدد قانونی رسیدیم.
وی افزود: در روزهایی که شورایاری ها گزارش دارند، صحن شورا ساعت ۸:۳۰ آغاز می شود اما در این زمان تنها ۱۰ نفر از اعضا حاضر بودند و پس از پایان، این گزارش به ۱۴ نفر رسیدند. از اعضا درخواست می کنم که به گزارش شورایاری ها توجه کنند و سر ساعت در جلسات حاضر باشند تا حداقل با ۱۴ عضو، جلسه را آغاز کنیم. متأسفانه برخی اعضاء نسبت به جلسات شورایاری ها بی توجه هستند و امیدواریم از این پس حضور با کیفیت تری در این جلسات را شاهد باشیم.
در ادامه هاشمی قصد داشت نطقی در پاسخ به پاسخنامه سازمان برنامه و بودجه ارائه کند. روز یکشنبه محسن هاشمی نسبت به بی توجهی بودجه سال ۹۹ کشور نسبت به حمل و نقل عمومی انتقاد کرده بود که سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این انتقاد، لیستی از حمایت های دولت در این حوزه را ارائه کرده بود.
نطق هاشمی که در صحن قرائت نشد، به شرح زیر است:
سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به تذکر بنده در صحن علنی روز یکشنبه شورا، اطلاعیه مشروحی صادر کرده است که در ابتدا از حساسیت و پاسخگویی سازمان برنامه و بودجه نسبت به مسایل مدیریت شهری قدردانی می کنم.
مطلبی که بارها در این اطلاعیه به آن استناد شده است، مصوبات و تصیماتی است که در جهت حل مشکل سیستم حمل ونقل عمومی تدوین شده است و بنده نیز بارها در مصاحبه ها به مثبت بودن آنها اشاره کرده ام اما متاسفانه این مصوبات روی کاغذ باقیمانده اند و در میدان اجرا بدلیل نگاه بخشی و عدم ریسک پذیری و جسارت دستگاههای مختلف و ناهماهنگی در بورکراسی، زمین گیر شده اند که نمونه آن مصوبه شورای اقتصاد برای تامین ۱۹ هزار دستگاه اتوبوس شهری در سال گذشته بوده که در این اطلاعیه به ۹ هزار دستگاه تقلیل یافته، وزارت کشور ۶ هزار دستگاه به تهران اختصاص داد اما در جلسه معاونت اول این عدد به سه هزار و سپس به ۱۵۰۰ دستگاه کاهش یافت و روز گذشته نیز در صورتجلسه بانک مرکزی و وزارت کشور، تخصیص پیش پرداخت آن، نیازمند مصوبه سران قوا و تایید مقام معظم رهبری عنوان شده است که عملاً بسیار مشکل است و به همین دلیل طی شش سال گذشته از این دولت، تاکنون یکدستگاه اتوبوس نیز تحویل شرکت واحد نگردیده است.
موضوع دیگری که بعنوان منبع اصلی تامین بودجه سیستم حمل ونقل عمومی توسط سازمان برنامه عنوان شده، اعتبارات ارزش افزوده است که این ردیف، درامد خود شهرداری هاست و ارتباطی به دولت ندارد، در گذشته دولت همواره از محل بودجه خود به توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی کمک می کرده است اما این کمک همانطور که در این اطلاعیه قید شده، برای کل کشور ۱۵۰ میلیارد تومان است که حتی در صورت پرداخت کامل آن، می توان برای هر استان یک تا دو اتوبوس با این مبلغ تهیه کرد که مشکلی را حل نمی کند.
سازمان برنامه همچنین مجموع اعتبار یارانه بلیط مترو نیز برای امسال را تاکنون ۸۰ میلیارد تومان اعلام کرده است که با سهم متروی تهران از این مبلغ، می توان هزینه های یک هفته از سال را در شرکت بهره برداری مترو تامین کرد و نه با تعهدات دولت نسبتی دارد و نه با هزینه ها مترو.
این اطلاعیه همچنین اعلام کرده است که طی سه سال اخیر ۱۲۵ میلیارد تومان بعنوان کمک برای هزینه ساخت متروی تهران توسط دولت پرداخت شده است که با این رقم هم می توان نصف یک ایستگاه مترو را تکمیل و بهره برداری کرد.
من مجدداً لازم است که از سازمان برنامه و بودجه بابت شفاف سازی تشکر کنم که روشن کرد کمک دولت به حمل ونقل عمومی تهران که حقیقتاً ناچیز است و اگر ما می خواهیم وضعیت آلودگی هوا و ازدحام مترو وکمبود اتوبوس در تهران در سال آینده از امسال بدتر نشود، حتماً باید مجلس و دولت در این موضوع تجدید نظر کنند و تصمیم گیری را به رده های ارشد نظام مانند سران قوا یا مقام معظم رهبری موکول نکنند چرا که در این شرایط کشور مسایل بسیار پیچیده تر و مشکل تری دارد که مسئولان عالی نظام باید به آنها رسیدگی کنند.
نظر شما