کد خبر: امسال-۲۰-هزار-نیروی-پرستاری-استخدام-می
۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۶:۵۰
امسال ۲۰ هزار نیروی پرستاری استخدام می شوند

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، صبح امروز مراسم افتتاح  بخش پیوند کبد و بخش اورژانس بیماران تنفسی در قالب سیزدهمین آیین پویش ره سلامت، در بیمارستان دکتر مسیح دانشوری، با دکتر نمکی، وزیربهداشت و دکتر جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت برگزار شد.

در این مراسم دکتر سعید نمکی ضمن تبریک روز پرستار، تمام روزهای تقویم سلامت را متعلق به جامعه پزشکی دانست و گفت: جامعه پزشکی و نظام سلامت، به ویژه در این یک سال، ثابت کرد در کنار هم در خدمت مردمند و این همبستگی و وفاق در قلب و ذهن این نسل و نسل های بعد و در صفحات تاریخ این مرز و بوم ثبت خواهد شد.

وی با اشاره به لزوم توجه به جایگاه رفیع قشر پرستاری، عنوان کرد: با هیچ معیار مادی ای نمی توان قدردان خدمات پرستاران بود. از طرفی تمام تلاشمان را به کار گرفتیم تا در این سال قحطی منابع و بدترین ایام تاریخ کشور از لحاظ اقتصادی، بیشترین میزان افزایش سنوات را برای پرسنل خدوم بهداشت و درمان کشور رقم بزنیم.

دکتر نمکی از صدور احکام فوق العاده ویژه به میزان ۵۰ درصد برای پرستاران خبر داد و افزود: همچنین علاوه بر کارانه، از ابتدای سال برای پرستاران بخش کرونا فوق العاده ویژه دیگری به عنوان سختی کار در نظر خواهیم گرفت. همچنین امسال ۲۰ هزار نیروی پرستاری با اولویت نیروهای شرکتی، قراردادی و فعال در بخش های کرونایی استخدام می شوند.

وزیر بهداشت با اشاره به شیوع بیماری در اواخر دی ماه سال گذشته در چین، تصریح کرد: از همان روزها در وزارت خانه هماهنگی های لازم را از تامین تخت تا کیت های تشخیصی انجام دادیم. در آن روزهای پرالتهاب بیمارستان مسیح دانشوری اولین بیمارستانی بود که اعلام آمادگی کرد، این اقدام بیمارستان بسیار نویدبخش بود؛ چراکه در آن روزها دغدغه تخت خالی و رفتار پیش بینی نشده ویروس همواره با ما همراه بود.

دکتر نمکی بیان کرد:علاوه بر این متخصصان به نام، سربازان گمنامی را هم در دورترین نقاط کشور که شاید حتی اسم آن ها هم به گوش نرسیده است، داریم که در این حماسه بزرگ ملی نقش آفرینی کرده اند.

وزیر بهداشت گفت: البته بیمارستان مسیح دانشوری علاوه بر پیشتازی در عرصه مقابله با کرونا، یکی از مجهزترین مراکز پیوند عضو در کشور است. این بیمارستان سرمایه گرانبهای ملی است و متعلق به مردم ایران است، همه مکلف هستیم در توسعه زیرساخت های این مجموعه کمک کنیم.

وی در پایان به اشاره به پیشنهاد راه اندازی دوره تحصیلات تکمیلی تنفس درمانی، اظهار کرد: به شخصه موافق توسعه تحصیلات تکمیلی نیستم و معتقدم نیاز به نیروهای چندظرفیتی ماهر به شدت در کشور حس می شود، بهتر است مهارت های مورد نیاز را در رشته های عمومی مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد گسترش دهیم.

ثبت رکورد زمانبندی تکمیل سازه در بیمارستان مسیح دانشوری

دکتر علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، در این مراسم ضمن تبریک روز پرستار و میلاد حضرت زینب (س) و شب یلدا، بیمارستان مسیح دانشوری را یکی از نقاط کانونی درمان کرونا دانست و گفت: بسیاری از مانورهای درمانی مطلوب ملی و بین المللی از منشا این بیمارستان است.

وی ادامه داد: در این بیمارستان علاوه بر همه افتخارات درمانی و پژوهشی، یک رکورد سازه ای هم در حال وقوع است، تسریع در شکل گیری ساختمان امام حسن مجتبی (ع) به دستور وزیر بهداشت با در مدار قرار گرفتن ۳۷۰ تخت، منجر به ثبت رکورد زمانبندی تکمیل سازه عمرانی خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  در ادامه به بهانه روز پرستار، کمبود نیروی پرستاری در کشور را زخم کهنه سه دهه ای خواند و افزود: در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت پرستار به تخت ۰,۹ تا ۱ است که کافی نیست، نیاز به تامین مقتضی، مستمر، پیوسته و همراه با استراتژی حداقل ۵ ساله حس می شود.

دکتر زالی در خصوص تبدیل وضعیت پرستاران؛ مطالبه ای که در دوران کرونا شکل گرفت، تصریح کرد: باید امنیت شغلی، به ویژه برای نیروهای شرکتی، قراردادی و ۸۹ روزه که خط مقدم مبارزه با کرونا بوده اند، فراهم شود.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، معضل بعدی را خرید خدمت نیروهای پرستاری دانست که از شمولیت بند "و" مستثنی هستند و افزود: در کشور ۱۴۵ هزار پرستار بالینی مشغول فعال داریم که ۶۰ هزار نفر آنها به علت مواجهه مستقیم، به کرونا مبتلا شدند، از این تعدا ۵۲ هزار نفر بهبودی کامل پیدا کرده اند. همچنین با توجه به اینکه هر سال حدود ۵ هزار پرستار بازنشسته می شوند، کمبود نیرو به شدت چشمگیر است.

دکتر زالی، بهینه سازی اتاق استراحت پرستاران را نیز از جمله اقداماتی اعلام کرد که در کاهش میزان ابتلای نیروها موثر است و گفت: امیدواریم بودجه جداگانه ای برای این موضوع اختصاص پیدا کند.

رییس دانشگاه  علوم پزشکی شهید بهشتی عوارض طولانی مدت کرونا را نیز ز دیگر نگرانی های نظام سلامت خواند و تاکید کرد: پرستارانی که به دنبال ابتلا به کووید-۱۹، دچار عوارض بلندمدت می شوند و توان اجرایی خود را از دست می دهند باید حمایت شوند.

 وی در پایان از افزایش فوق العاده ویژه کارکنان به ویژه پرستاران، رشد ۵۰ درصدی آموزش نیروی دانشجویی پرستاری و ذخیره مرخصی کارکنان از جمله پرستاران فعال در بخش های کرونایی خبر داد.

در این مراسم دکتر علی اکبر ولایتی، رییس بیمارستان مسیح دانشوری، با بیان تاریخچه شکل گیری این بیمارستان و افتخارات این مجموعه طی سال های گذشته، گزارش مختصری از فعالیت های ۹ مرکز تحقیقاتی مستقر در پژوهشکده سل و بیماری های ریوی، ارتقای فضای ساختاری و خدمات ارائه شده در بخش های عفونی، ریه، جراحی ریه و داخلی ریه  در بحران کرونا ارائه داد.

دکتر حمیدرضا جماعتی، قائم مقام رییس بیمارستان مسیح دانشوری نیز توضیحاتی در خصوص فعالیت کادر بهداست و درمان و تیم های بحران این بیمارستان در زمان شروع همه گیری کووید-۱۹ ارائه داد که فراهم کردن مقدمات حفاظتی و ایمنی کارکنان و بیماران، ارائه خدمات به بیماران سرپایی و بستری، فعالیت گروه روانپزشکی، فعالیت تله مدیسین، پیگیری و پاسخگویی به بیماران و واکسیناسیون آنفلوآنزای کارکنان بیمارستان از جمله این اقدامات بود.

همچنین دکتر عزیزاله عباسی، رییس بخش جراحی ریه بیمارستان مسیح دانشوری گزارش مختصری از فعالیت های بخش توراکس، جراحی قلب، گوش و حلق و بینی، پیوند کبد، پانکراس و پیوند های مولتی ارگان، پیوند ریه و جراحی های نای ارائه داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha