احمدحسین فلاحی، نماینده مردم همدان، فامنین و قهاوند در خانه ملت در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری سلامت در واکنش به اینکه تعرفهگذاری اینترنت نرم افزارهای داخلی دسترسی خانوادههای کم بضاغت به آموزش آنلاین را سختتر کرده است، افزود: این که نرمافزارهای داخلی پیامرسان 20 درصد هزینه اینترنت پیامرسانهای خارجی را بپردازند در ساختار کلی شاد و آموزش بر بستر اینترنت اثرگذار است؛ اما آنچه که برای دانش آموزان مهم است افزایش پهنای باند برای دسترسی به اینترنت و سختافزارهای آموزشی از جمله گوشی و تبلت است.
وی ادامه داد: البته برخی از شهرها و روستاها با کمبود زیرساختها مواجه هستند و برخی صرفا از تلفنهای بیسیم استفاده میکنند و به همین دلیل هم نمیتوانند از شبکه ADSL استفاده کنند که اگر در این مناطق تبلت و گوشی وجود داشته باشد مشکلات کمتر خواهد شد.
فلاحی با تاکید بر اینکه باید روشهای آموزشی اصلاح شوند، افزود: موضوع بازماندگان از تحصیل یک مساله و عدم دسترسی به امکانات آموزشی مانند تبلت و گوشی و اینترنت موضوع دیگری است. از طرفی آموزش و پرورش بخشی از آموزش را از طریق درسنامه انجام میدهد تا دانشآموزانی که دسترسی به اینترنت ندارند، از این طریق بتوانند عقبماندگی درسی خود را جبران کنند.
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مجلس گفت: بازماندگان از تحصیل ما در استانها به طور متوسط از ۲۰۰۰ تا ۴۵۰۰ نفر هستند که امیدواریم این دور ماندن از تحصیل طولانی نشود که درغیر اینصورت مشکلساز خواهد شد چراکه بازماندگان از تحصیل پروژهای در کشور ایجاد خواهند کرد که باید بعدها مانند نهضت سوادآموزی برنامهریزی مفصلی برای سوادآموزی آنها داشته باشیم.
وی در پاسخ به این سوال که برای آموزش در مناطقی مانند سیستان و بلوچستان و خوزستان و برخی از مناطق محروم مرزی، روستاها و بویژه عشایر که به مدارس و امکانات آموزشی دسترسی ندارند چه کاری باید صورت بگیرد؛ گفت: ما به آموزش و پرورش پیشنهاد دادیم با توجه به اینکه رعایت پروتکلهای بهداشتی در عمده جاهایی که الان دسترسی به اینترنت ندارند یعنی روستاها و مناطق فوق، آموزش حضوری برقرار کند.
خبرنگار: محمدسیاح
نظر شما