سه عامل خیلی مهم در سبک زندگی انسان

یک متخصص بیماری های قلب و عروق با بیان اینکه ما باید شیوه زندگی خود را بر اساس زندگی شخصی خود تنظیم کنیم گفت: سه چیز خیلی مهم در سبک زندگی انسان موثر است؛ یکی تغذیه، دوم فعالیت بدنی و سوم استرس.

به گزارش خبرگزاری طبنا از کرمان؛ دکتر شبنم یزدانپناه در وبینار سلامت قلب و عروق بانوان گفت: خلاصه کل مطالب سلامت شیوه زندگی است، که اگر درست باشد سلامتی و طول عمر ما زیاد می شود و اگر درست نباشد افراد در سنین پایین دچار مشکلات فراوانی می شوند.

وی افزود: ما می توانیم با یک سبک زندگی مناسب از این مشکلات پیشگیری کنیم و به سلامت قلب، مغز، کلیه و غیره کمک کنیم.

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه ما باید شیوه زندگی خود را بر اساس زندگی شخصی خود تنظیم کنیم گفت: سه چیز خیلی مهم در سبک زندگی انسان موثر است یکی تغذیه، دوم فعالیت بدنی و سوم استرس.

یزدانپناه تصریح کرد: تغذیه یک علم و یکی از مهم ترین چالش های امروزه است که عدم رعایت صحیح آن منجر به بیماری های قلبی و عروقی، چاقی و فشار خون می شود.

وی افزود: وقتی تغذیه مناسب شود، جلوی سکته های قلبی و مغزی، مشکلات گوارشی، نارسایی کلیوی، نارسایی های قلبی و غیره را گرفته ایم.

این متخصص قلب و عروق ادامه داد: برای تغذیه همه چیز باید خورده شود اما متناسب باشد و رژیم تغذیه ای باید به طریقی باشد که بتوانیم سال های سال آن را اجرا کنیم.

یزدانپناه رژیم های خیلی سخت و غیر واقعی را منجر به شکست دانست و بیان داشت: در این شرایط افراد دچار پدیده یویویی می شوند؛ بدین معنی که رژیم مداوم تکرار می شود اما فرد دوباره به وزن قبلی بر می گردد و حتی وزن بیشتر می شود.

وی با اشاره به اینکه رژیم غذایی با توجه به شرایط زندگی، شرایط جغرافیایی و غیره در هر فرد متفاوت است، اطهار داشت: تغذیه و رژیم باید تحت نظر یک کارشناس تغذیه خبره انجام شود که بتواند یک رژیم تغذیه ای واقعی بر اساس عادت های یک فرد برای او در نظر بگیرد.

این متخصص قلب و عروق عنوان کرد: رژیم تغذیه ای اینگونه نیست که یک بار داده شود و تمام شود؛ بلکه باید طی چند ماه اول بررسی شود و بازخورد داده شود که فرد چه مواردی را می تواند انجام دهد و چه مواردی نمی تواند، تا بر اساس آن رژیم مناسبی برای او در نظر گرفته شود.

یزدان پناه افزود: کارشناس تغذیه باید بر اساس این موارد یک رژیم تغذیه ای مناسب با شرایط فرد برای او تنظیم کند و سال های سال فرد از آنها استفاده کند و یک سری عادت های غذایی نامناسب مثل ریزه خواری را به صورت آرام آرام از فرد بگیرد.

وی بیان کرد: آنچه در نهایت به بیماری عروقی شایع در نسل امروز منجر می شود، آترواسکلروز یا تصلب شرایین است که اگر بتوانیم با عادت های غذایی مناسب جلوی ایجاد آن یا سرعت پیشرفت آن را بگیریم، می توانیم سلامت خود را در بخش عروق تضمین کنیم.

این متخصص قلب و عروق تغذیه را در پیشگیری از دمانس و آلزایمر نیز موثر دانست و تصریح کرد: تغذیه حتی می تواند جلوی سکته های مغزی را نیز بگیرد؛ زیرا این تنگ شدن رگ های مغز باعث کوچک شدن مغز می شود.

یزدان پناه گفت: نارسایی قلبی نیز ناشی از کم رسیدن خون به قلب و ضعیف شدن ماهیچه های قلب است.

وی ادامه داد: کلیه ها نیز وقتی خونرسانی کم شود، کم کم کلیه ها نارسا می شوند و دچار کاهش فعالیت می شود که گاهی آنقدر شدید می شود که می گویند کلیه از کار افتاده است.

این پزشک متخصص در تشریح نحوه انجام فعالیت بدنی توضیح داد: فعالیت بدنی باید روزی یک ساعت باشد؛ به طوریکه ضربان قلب را به ۱۲۰ برسانیم و عرق کنیم و در غیر این صورت موثر نیست.

یزدانپناه افزود: تا ۲۴ ساعت تاثیر این ورزش در بدن ما است و بعد از ۲۴ ساعت اگر تکرار نشود دوباره تاثیر خود را از دست می دهد.

وی ابراز داشت: ژنتیک ما نیز در این امر موثر است، ژنتیک و طبیعت ما برای فعالیت است و الان که فعالیت کم شده نتیجه آن چاقی می شود.

این متخصص قلب و عروق اظهار کرد: استرس در زندگی اجداد ما وجود نداشت و کمتر دچار بیماری می شدند و قناعتی که در زندگی گذشتگان ما وجود داشت، استرس را در زندگی آنها کم می کرد.

یزدان پناه ادامه داد: ما باید موارد استرس زا در زندگی خود را شناسایی و مدیریت کنیم و برنامه داشته باشیم چگونه موارد استرس زا را از خود دور کنیم که برای هر فردی متفاوت است.

وی خاطرنشان ساخت: باید ببینیم موارد مثبت در زندگی ما چیست که حال ما را بهتر می کند، کم کم آنها را زیاد کنیم تا منفی ها خود به خود حذف شوند.

دکتر شبنم یزدانپناه - دانشگاه علوم پزشکی کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha