جبران کم خونی آهن بوسیله غذا در بانوان معقول نیست

کارشناس تغذیه بیمارستان امدادی ابهر،با بیان اینکه جبران کمخونی آهن بوسیله غذا در بانوان معقول نیست  گفت: اگر نتیجه آزمایش خون نشان دهنده فقر آهن باشد، لزوما به معنی فقر غذایی آهن نیست و دریافت مکمل آهن، تنها راه درمان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان،
هادی محمدی، با اشاره به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان ایران از ۳۰-۲۴مهر و درخصوص استفاده از مکمل‌های غذایی توسط بانوان اظهار کرد: کمخونی در بانوان پدیده غیرقابل انتظاری نیست و عمدتا به از دست رفتن آهنِ بدن در چرخه ماهانه ارتباط دارد.

وی افزود: با توجه به تفاوت‌های فردی در میزان این خون از دست رفته در هرماه، حتی علیرغم بهترین شکل تغذیه، برخی بیشتر و برخی کمتر دچار کمبود آهن و نهایتا کمخونی ناشی از آن می‌شوند.
 
کارشناس تغذیه بیمارستان امدادی ابهر ، با بیان اینکه جبران کمخونی آهن بوسیله غذا در بانوان معقول نیست زیرا منابع غنی آهن مثل: انواع گوشت‌ها و جگر، همزمان مقدار قابل ملاحظه‌ای انرژی دارند و سبب افزایش وزن و به دنبال آن افزایش ابتلا به چربی خون و دیابت و پرفشاری خون و ... می‌شوند، گفت: اگر نتیجه آزمایش خون نشان دهنده فقر آهن باشد، لزوما به معنی فقر غذایی آهن نیست و دریافت مکمل آهن، تنها راه درمان است.

محمدی تصریح کرد: هر قرص آهن (فروسولفات) به اندازه ۲۵۰ گرم گوشت قرمز بدون چربی، حاوی آهن است و باور اینکه خشکبارهایی مثل پسته یا میوه‌های خشک و حبوبات، حاوی مقادیر زیاد آهن قابل جذب هستند، درست نیست.

وی با اشاره به اینکه تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D ممکن است در سرطان سینه نقش داشته باشد، بخصوص در میان اقلیت‌ها، افزود: براین اساس زنان سیاه‌پوست آمریکایی و اسپانیایی‌تبار با سطوح پایین ویتامین D نسبت به زنانی که سطح ویتامین D کافی دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند و همچنین یافته‌ها نشان می‌دهد که ویتامین D در محافظت از این گروه از زنان در برابر سرطان سینه، نقش دارد.

ضرورت مصرف کلسیم در دوران بارداری

این کارشناس تغذیه  با بیان اینکه کلسیم ماده ضروری برای رشد استخوان‌ها و دندان کودکان است، تاکید کرد: در صورتی که مادری در طول بارداری به اندازه کافی کلسیم دریافت نکند، جنین کلسیم خود را از ذخایر استخوانی مادر تغذیه می‌کند و این مسئله احتمالی پوکی ‌استخوان را در مادر افزایش می‌دهد.

محمدی با اشاره به اینکه میزان نیاز خانم باردار به کلسیم از سه‌ماهه سوم، روزانه یک گرم است یادآور شد: لبنیات به‌خصوص پنیر، ماست و شیر منابع خوب کلسیم هستند و مصرف محصولات لبنی در روز می‌تواند نیاز بدن به کلسیم را برطرف کند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha