پروژه ریلی کرمان- سیرجان؛ اولین سرمایه‌ گذاری عمده بخش خصوصی در حوزه ریلی

مدیر عامل شرکت راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران و معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پروژه ریلی کرمان- سیرجان به‌ عنوان اولین سرمایه‌ گذاری عمده بخش خصوصی در زیرساخت‌ های شبکه ریلی کشور در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری طبنا و به نقل از وزارت راه و شهرسازی؛ جبار علی ذاکری، مدیر عامل شرکت راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران در جلسه «ابلاغ قطعیت قرارداد و شروع احداث پروژه ریلی کرمان- سیرجان» گفت: پروژه ریلی کرمان- سیرجان به‌ عنوان اولین سرمایه‌ گذاری عمده بخش خصوصی در زیرساخت‌ های شبکه ریلی کشور در حال انجام است و میزان سرمایه‌ گذاری این پروژه به ۷.۲ هزار میلیارد تومان(همت) می‌ رسد.

وی توضیح داد: با اجرای این پروژه، امکان جابه‌جایی حدود ۹.۵ میلیون تن بار فراهم می‌ شود و مسیر حمل بار نیز ۳۲۰ کیلومتر کوتاه‌ تر خواهد شد و امیدواریم با اجرای این پروژه، نه تنها حجم بار کل شبکه ریلی افزایش یابد، بلکه درآمدزایی بیشتری نیز حاصل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اتصال چشمه‌ های بار از جمله اهداف مهم راه‌ آهن است و به همین دلیل توجه ویژه‌ ای به ایجاد خطوط ریلی صنعتی داریم.

ذاکری همچنین به تلاش برای جذب سرمایه‌ گذاری بخش خصوصی در خطوط صنعتی اشاره و بیان کرد: به شرکت‌ های بخش خصوصی فراخوان داده شده است و از زمانی که تقاضا و مستندات سرمایه‌ گذاران به دست راه‌ آهن برسد، ظرف ۳ ماه به سرمایه‌ گذاران پاسخ داده خواهد شد. همچنین برای افزایش جذابیت سرمایه‌ گذاری، مشوق‌ هایی نیز در نظر گرفته‌ ایم.

وی به اهمیت ملی برخی پروژه‌ های ریلی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: تکمیل برخی مسیرهای ریلی می‌ تواند اثربخشی ملی و تأثیرات قابل‌ توجهی بر اقتصاد حمل‌ و نقل و قیمت تمام‌ شده کالاها داشته باشد.

مدیرعامل راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این که از پروژه کرمان- سیرجان به‌ عنوان الگویی برای سایر پروژه‌ های ریلی و دوخطه کردن سایر مسیرهای ریلی استفاده خواهد شد، تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با توسعه خطوط صنعتی و همچنین کاهش هزینه حمل بار، تاثیری بر کاهش قیمت تمام شده کالاهای تولیدی داشته باشیم.

ذاکری همچنین در ادامه اظهار کرد: ناوگان ریلی مسافری نیز رویکرد جدیدی خواهد داشت.

شایان ذکر است؛ که پروژه ریلی کرمان- سیرجان با طول ۱۶۹ کیلومتر که دارای ۲ کیلومتر پل و ۳ کیلومتر تونل(۶ دستگاه) اولین پروژه زیرساخت حوزه ریلی است؛ که با این حجم توسط سرمایه‌ گذاری بخش خصوصی اجرا می‌ شود و در حال حاضر با پیشرفت ۶۲.۲۳ درصدی در حال انجام است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha