۳ بیمارستان دامپزشکی در کرمان احداث می‌ شود

رییس نظام دامپزشکی استان کرمان گفت: ۳ پروانه بیمارستان دامپزشکی در استان صادر شده که یک مورد در رفسنجان و ۲ بیمارستان دیگر هم در شهر کرمان ساخته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری طبنا از کرمان؛ دکتر خلیلی وند پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به‌ مناسبت هفته دامپزشکی برگزار شد، اظهار داشت: پایش‌ های حوزه دامی استان کرمان به صورت مرتب در استان صورت می‌ گیرد؛ تا سلامت تغذیه را در پی داشته باشد.

وی اضافه کرد: در حوزه نظارت بهداشتی فرآورده‌ های خام دامی، ۴۵ هزار و ۶۷ بازدید داشتیم، که ۱۴ واحد دارای تخلف پلمب شده‌ اند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان عنوان کرد: طرح سراسری نمونه‌گیری آنفلوانزا فوق حاد پرندگان، طرح پایش و نمونه‌ برداری زنبور عسل و رتبه‌ بندی مزارع پرورشی از جمله مهمترین برنامه‌ های اداره کل در حوزه سلامت دام بوده است.

خلیلی وند تشخیص بیماری‌ های حوزه دام را از مهمترین برنامه‌ ها برشمرد و ابراز داشت: ۶۰۱ مورد آزمایش رصد دارویی داشته‌ ایم.

وی ادامه داد: در راستای مبارزه با بیماری‌ های آبزیان نیز ۱۴ مورد پایش و مراقبت داشته‌ ایم، ضمن اینکه ۲ مورد مجوز ورود آبزیان نیز صادر شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان به تردد دام‌ های مجاز در استان پرداخت و ابراز داشت: به‌ علت محدودیت‌ هایی که داشتیم، در حوزه دام سنگین، ۱۶ رأس و دام سبک هم ۶۰۰ رأس خروجی داشته‌ ایم.

خلیلی وند، ادامه داد: ۲ هزار و ۱۹۰ مورد گاو و گوساله و ۳۴ هزار و ۵۹۷ مورد گوسفند و ۶۰۰ نفر شتر نیز وارد استان شده است.

وی اضافه کرد: در ۶ ماهه نخست امسال، ۲۶ گواهی صادرات هم صادر شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان در ارتباط با سگ‌های ولگرد نیز گفت: ما متولی مبارزه با سگ ولگرد نیستیم و در حوزه عقیم‌ سازی آمادگی داریم.

صدور ۳ پروانه بیمارستان دامپزشکی در استان کرمان

داریوش وثوق رییس نظام دامپزشکی استان کرمان نیز در ادامه تمدید و صدور پروانه دامداری‌ های صنعتی، نیمه‌ صنعتی و مرغداری را از وظایف این نهاد خواند و بیان کرد: ۳ پروانه بیمارستان دامپزشکی در استان صادر شده که یک مورد در رفسنجان و ۲ بیمارستان هم در شهر کرمان ساخته خواهد شد.

وی در ارتباط با سگ‌ های بلاصاحب نیز عنوان کرد: عقیم‌ سازی، هزینه‌هایی دارد که مدتی انجام می‌ شد، اما شهرداری هزینه‌ های آن را نپرداخت و موضوع به حاشیه رفت.

تولید واکسنی برای ایمن کردن دام‌ ها علیه ۴ بیماری

مجید عزت‌ خواه رییس تحقیقات سرم‌ سازی رازی شعبه کرمان نیز در ادامه ابراز داشت: جزو معدود استان‌ هایی هستیم که همه ۴ ارگان دامپزشکی را در کرمان داریم.

وی اظهار داشت: حضور دانشکده، نظام پزشکی و رازی در کنار اداره کل به نوعی تکمیل کننده زنجیره است.

رییس تحقیقات سرم‌ سازی رازی شعبه کرمان از ساخت یک داروی جدید در حوزه دامپزشکی خبر داد و گفت: واکسن آنتروتوکسین برای ایمن کردن دام‌ها علیه ۴ بیماری تولید می‌ شود، که مراحل پایانی آن را طی می‌ کنیم.

نه مرغ سبز در استان داریم، نه مرغ هورمونی

یزدان‌ پناه رییس اداره طیور نیز در ادامه این نشست بیان کرد: مرغ سبز قابل تولید است، اما ما آن را در کرمان تولید نمی‌ کنیم.

وی درباره تزریق هورمون به مرغ‌ ها هم تصریح کرد: مرغ‌ های موجود در بازار هرمونی نیست، هم، گران است و هم مراحل تزریق آن سخت است.

رییس اداره طیور هرگونه افزایش وزن با استفاده از هورمون را رد و خاطرنشان کرد: هورمون فقط انرژی را آزاد می‌ کند، وزن را بالا نمی‌ برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha