کد خبر: 221566
۸ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۲۸
جانشین سید حسن نصرالله کیست؟

با انتشار بیانیه حزب‌الله لبنان و اعلام شهادت سیدحسن نصرالله، نگاه‌ها به سمت گزینه‌های جانشینی او دوخته شده است و گزارش‌ها حاکی از آن است که سید هاشم صفی‌الدین، از بستگان مادری سید حسن نصرالله و رئیس امور سیاسی حزب‌الله، جانشین احتمالی او خواهد بود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت(طبنا)با انتشار بیانیه حزب‌الله لبنان و اعلام شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل این گروه، نگاه‌ها به سمت گزینه های جانشینی او دوخته شده است. خبرگزاری رویترز در گزارشی از هاشم صفی‌الدین به عنوان قوی‌ترین گزینه برای جانشینی سیدحسن نصرالله نام برده و نوشته است: سید حسن نصرالله، که ۳۲ سال رهبری این گروه را بر عهده داشت، در حمله روز جمعه اسرائیل (شهید) شد.

اکنون این گروه با چالش انتخاب رهبر جدید پس از شدیدترین حملاتی که در تاریخ ۴۲ ساله خود با آن مواجه بوده، روبه‌رو است. رویترز در ادامه نوشته در اینجا به برخی نکات درباره صفی‌الدین اشاره می‌شود که به گفته یکی از منابع درون حزب‌الله، از حملات اسرائیل جان سالم به در برده است:

  • به عنوان رئیس شورای اجرایی، صفی‌الدین بر امور سیاسی حزب‌الله نظارت دارد. او همچنین در شورای جهاد، که عملیات نظامی گروه را مدیریت می‌کند، عضویت دارد.
  • صفی‌الدین از نزدیکان مادری نصرالله است و مانند او یک روحانی شیعه است.
  • وزارت امور خارجه ایالات متحده در سال ۲۰۱۷ او را به عنوان یک تروریست معرفی کرد. او در ژوئن تهدید به تشدید حملات بزرگ علیه اسرائیل پس از کشته شدن یکی دیگر از فرماندهان حزب‌الله کرد. او در مراسم تشییع جنازه گفت: «بگذارید دشمن خود را آماده گریه و زاری کند.»
  • بیانیه‌های عمومی صفی‌الدین اغلب منعکس‌کننده مواضع حزب‌الله و همسویی آن با آرمان فلسطین است. در یک مراسم اخیر در ضاحیه، منطقه تحت کنترل حزب‌الله در حومه جنوبی بیروت، او اعلام کرد: «تاریخ ما، اسلحه‌ها و موشک‌های ما با شماست» و به این ترتیب حمایت خود را از مبارزان فلسطینی نشان داد.
  • فیلیپ اسمیت، کارشناس «گروه‌های شبه‌نظامی شیعه مورد حمایت ایران» می‌گوید: «نصرالله برای او نقش‌هایی در شوراهای مختلف حزب‌الله لبنان تنظیم کرده است. برخی از این شوراها مبهم‌تر از دیگران بودند. با اینهمه او در این شوراها سخنرانی کرده و دیده میشد.»
  • روابط خانوادگی صفی‌الدین، شباهت ظاهری به نصرالله، و جایگاه مذهبی او به عنوان یک سید، همه به نفع او عمل خواهند کرد. او همچنین به شدت از سیاست‌های آمریکا انتقاد کرده است. او در واکنش به فشارهای آمریکا بر حزب‌الله، در سال ۲۰۱۷ گفت: «این دولت آمریکا که دچار اختلال ذهنی است و ترامپ در رأس آن قرار دارد، نمی‌تواند به مقاومت آسیبی برساند» و تأکید کرد که چنین اقداماتی فقط عزم حزب‌الله را تقویت می‌کند.

از تحصیل در قم تا ورود به حزب الله

سید هاشم صفی‌الدین در سال ۱۹۶۴ میلادی در روستای قانون النهر در جنوب لبنان به دنیا آمد و به خانواده‌ای با تأثیر اجتماعی برجسته تعلق دارد. او در جوانی به تحصیل علوم دینی در شهر قم ایران پرداخت.

وی در دوران تحصیل در شهر قم تحت تأثیر اندیشه سیاسی مرتبط با نظریه «ولایت فقیه» امام خمینی (ره) قرار گرفت و یکی از برجسته ترین حامیان آن شد. وی در یکی از نوشته‌های خود به نقش این نظریه در اتحاد نهضت‌های اسلامی و غلبه بر تفرقه‌ها اشاره کرده است.

صفی‌الدین با هدایت شهید عماد مغنیه، فرمانده امنیتی سابق حزب‌الله به یکی از نزدیکان شهید سید حسن نصرالله تبدیل شد. او در سال ۱۹۹۴ به بیروت بازگشت تا به عنوان رئیس شورای اجرایی حزب‌الله منصوب شود.

او در کنار نصرالله و شیخ نعیم قاسم، یکی از سه چهره اصلی حزب‌الله لبنان محسوب می‌شود.

هاشم صفی‌الدین پدر شوهر زینب سلیمانی، فرزند شهید سلیمانی نیز هست. زینب مغنیه، خواهر عماد مغنیه در اوایل تیرماه سال ۱۳۹۹ شمسی تصویری در استوری اینستاگرام خود منتشر کرد که طبق آن، زینب مغنیه از ازدواج زینب سلیمانی، دختر سردار قاسم سلیمانی با پسر سید هاشم صفی‌الدین، خبر می‌داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha