کد خبر: 221246
۳۰ شهریور ۱۴۰۳، ۲۰:۳۰
نرخ مشارکت اقتصادی و اشتغال در کرمان پایین تر از سطح ملی است

رئیس مرکز پژوهش‌ های اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با اشاره به اینکه نرخ مشارکت اقتصادی و اشتغال در کرمان پایین تر از سطح ملی است، تصریح کرد: در ۱۰ سال گذشته سهم اشتغال صنعت از ۳۲ به ۲۲ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری طبنا از کرمان؛ حجت الله میرزایی در صد و دومین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی ظرفیت های برنامه هفتم در راستای تقویت بخش خصوصی به آسیب شناسی مسیر توسعه در کرمان پرداخت و بیان کرد: پایش برنامه هفتم به مرکز پژوهش های اتاق ایران و اتاق کرمان واگذار شود تا نتایج آن به عنوان یک کار مشترک و ملی در اختیار کشور قرار گیرد.

وی، با پیشنهاد آسیب شناسی دقیق از مسیر توسعه استان کرمان، افزود: در جا زدگی، ناپایداری رشد اقتصادی، ناهنجاری، ناموزونی و نابرابری، واگرایی، گسیختگی پیوند اقتصاد کرمان با اقتصاد ملی، ماشین زدگی و ناتوانی در بهره گیری از فرصت های تاریخی و فرهنگی از جمله دلایلی است که سبب ناکارآمدی توسعه استان کرمان در سطح ملی می شود.

رئیس مرکز پژوهش‌ های اتاق بازرگانی کشور؛ استان کرمان را سوژه مطالعاتی مهم برای توسعه کشور دانست و اظهار کرد: مسیر گذشته توسعه کرمان در چهار دهه گذشته قابل تأمل است و باید روی آن مطالعه شود، زیرا نگرانی های جدی برای توسعه استان وجود دارد.

میرزایی گفت: کرمان در ۴۰ سال گذشته از رتبه های ۲۲، ۲۳ و ۲۴ به رتبه هفتم در تولید ناخالص، رتبه ۱۲ در درآمد سرانه و رتبه ۲۰ در توسعه نیروی انسانی رسیده است.

رئیس مرکز پژوهش های اتاق ایران، اضافه کرد: کرمان در بهبود شاخص دانش و امید به زندگی موفق نبوده، شکاف توسعه انسانی استان کرمان با مرکز کشور فزاینده بوده به گونه ای که درآمد سرانه هر شهروند تهرانی ۱.۷ برابر شهروند کرمانی است و کرمان در مسابقه توسعه انسانی از تهران عقب افتاده است.

میرزایی با اشاره به اینکه نرخ مشارکت اقتصادی و اشتغال در کرمان پایین تر از سطح ملی است، تصریح کرد: در ۱۰ سال گذشته سهم اشتغال صنعت از ۳۲ به ۲۲ درصد کاهش یافته؛ همچنین بهره‌ وری استان در خدمات نسبتاً بالا و در کشاورزی و صنعت پایین است، بنابراین تمرکز اصلی بر روی بهبود بهره‌ وری در صنعت و کشاورزی باشد و با سیاست های توسعه ای مشخص در این مباحث کار کرد.

وی ادامه داد: کرمان با وجود توسعه صنعتی و معدنی در زیرساخت های نرم و سخت بسیار فقیر است و تمرکز جدی بر توسعه این زیرساخت ها، آموزش و خدمات اجتماعی ضروری است.

رئیس مرکز پژوهش های اتاق ایران، در ادامه بر حرکت مبتنی بر منابع طبیعی، کارایی و نوآوری در مسیر توسعه استان تأکید و بیان کرد: برای ماندگار شدن در اقتصاد جهانی و تدوام رشد اقتصادی، باید به مسیر توسعه توجه کرد و بهره مندی از هوشمندسازی جریان تولید، دانش بنیان، استفاده از هوش مصنوعی و ... در مسیر تولید عملیاتی شود.

میرزایی با اشاره به اینکه سهم کشور در اقتصاد جهانی امروز به ۲۵ صدم درصد رسیده و سفره های مردم نیز کوچکتر شده است، تأکید کرد: حرکت به سمت اقتصاد مولد و بسیار فعال، خلق ارزش افزوده جدید، کاهش تصمیمات اشتباه و افزایش جذابیت های منطقه ای باید مورد توجه باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha