کد خبر: 221194
۲۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۴۲
علائم اولیه سرطان خون چیست؟

علائم اولیه سرطان خون شامل خستگی بی‌دلیل، عفونت‌های مکرر، کبودی یا خونریزی بی‌دلیل، غدد لنفاوی متورم، استخوان درد، رنگ پریدگی یا کم‌خونی و تب یا تعریق شبانه می‏‌شود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)سرطان خون که به عنوان سرطان هماتولوژیک نیز شناخته می‏‌شود، شامل انواع سرطان‌هایی می‏‌شود که بر خون، مغز، استخوان و سیستم‌های لنفاوی تأثیر می‌گذارد، این سرطان‌ها اغلب علائم اولیه مشترکی دارند که ممکن است مبهم به نظر برسند یا شبیه علائم دیگر بیماری‌های رایج باشند که تشخیص زودهنگام را چالش برانگیز می‌کند، در ادامه به بررسی علائم اولیه سرطان خون می‌پردازیم:

خستگی بی‌دلیل

خستگی مداوم و غیرقابل توضیح یکی از اولین و رایج‌ترین علائم سرطان خون است، این نوع خستگی اغلب شدید است و با استراحت بهبود پیدا نمی‌کند.

عفونت‌های مکرر

سرطان‌های خون سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و منجر به بروز عفونت‌های مکرر می‏‌شود، افراد مبتلا به سرطان خون ممکن است خود را مستعد ابتلاء به سرماخوردگی مکرر، آنفلوآنزا یا دیگر عفونت‌هایی ببینند که بهبودی آن‌ها بیش از حد معمول طول می‌‏کشد.

کبودی یا خونریزی بی‌دلیل

کبودی آسان و خونریزی مکرر بینی یا لثه می‌تواند از جمله علائم اولیه سرطان خون باشد، این اتفاق به دلیل کمبود پلاکت‌ها رخ می‌دهد که مسئول لخته شدن خون است.

غدد لنفاوی متورم

بزرگ و متورم شدن غدد لنفاوی به ویژه در گردن، زیر بغل یا کشاله ران می‌تواند نشانه‌ای از لنفوم، نوعی از سرطان خون، باشد.

استخوان درد

بعضی از انواع سرطان‌های خون، به ویژه میلوما، باعث بروز درد استخوان‌ها می‏‌شود، زیرا سلول‌های سرطانی در مغز استخوان تکثیر می‏‌شود.

رنگ پریدگی یا کم‌خونی

سرطان‌های خون اغلب باعث کاهش قابل‌توجه گلبول‌های قرمز خون می‏‌شود که منجر به کم خونی می‏‌شود، این اتفاق ممکن است به صورت رنگ پریدگی صورت، تنگی نفس یا سرگیجه پدیدار شود.

تب و تعریق شبانه

تب بی دلیل و تعریق شبانه نیز از جمله علائم اولیه سرطان خون است که ممکن است اغلب با عفونت یا بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha