فضای سرمایه گذاری کنونی در شان ملت ایران نیست

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه با وجود ظرفیت‌ های بالا، فضای سرمایه گذاری در شان ملت ایران نیست، عنوان داشت: با وجود بسترهای جذاب و مساعد در کشور برای جذب سرمایه‌ گذاری خارجی، متأسفانه شرایط کشور فضایی را ایجاد کرده که امکان حضور کشورهای خارجی تا امروز بسیار کمرنگ بوده و مقدور نبوده است.

به گزارش خبرگزاری طبنا از کرمان؛ صمد حسن‌ زاده در افتتاحیه رویداد سرمایه‌ گذاری خارجی در اتاق بازرگانی کرمان، افزود: در سال‌ های دهه ۹۰ به دلیل ناپایداری‌ های اقتصادی و محدودیت‌ های ناشی از تحریم‌ ها، تجربه رشد منفی به‌ ویژه در حوزه صادرات داشتیم.

وی، گفت: چندین سال است مشکلاتی در توسعه سرمایه‌ گذاری برای اقتصاد کشور ایجاد شده و فعالان اقتصادی برای حل ابتدایی‌ ترین مسائل مانند انجام رسالت‌ ها، ایجاد ثروت و صادرات با مشکلات بزرگی روبرو شده‌ اند، که امیدواریم با کمک مسئولان تدبیر اساسی برای رفع این مشکلات اندیشیده شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تصریح کرد: بر اساس آمارهای رسمی کشور و مرکز آمار ایران تشکیل سرمایه در کشور در دهه اخیر روند نزولی داشته و از رقم ۱۷۰ همت در سال ۹۰ به ۹۳ همت در سال ۱۴۰۱ و به ۷۲ همت در سال ۱۴۰۲ رسیده است؛ که آمار نگران‌کننده‌ ای است و این امکان را از کشور سلب می‌کند که انگیزه‌ ای برای سرمایه‌ گذاری در داخل کشور یا سرمایه‌ گذاری مشترک با کشورهای خارجی ایجاد کند.

حسن زاده با تأکید بر اینکه این موضوع با توجه به ظرفیت‌ های بالا، در شان ملت ایران نیست، عنوان داشت: با وجود بسترهای جذاب و مساعد در کشور برای جذب سرمایه‌ گذاری خارجی، متأسفانه شرایط کشور فضایی را ایجاد کرده که امکان حضور کشورهای خارجی تا امروز بسیار کمرنگ بوده و مقدور نبوده است.

وی افزود: تأمین امنیت و ثبات اقتصادی کشور و ارتباط و روابط بین‌ المللی کشور با تمام کشورهای دنیا، عنصر اولیه برای سرمایه‌ گذاری است و از دولت چهاردهم انتظار داریم این موضوع را با یک برنامه و حفظ اقتدار جمهوری اسلامی ایران حل‌وفصل کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: تأمین امنیت سرمایه‌ گذار از مهم‌ترین عوامل سرمایه‌ گذاری و شاخص‌ های بهبود فضای کسب‌ و کار و سرمایه‌ گذاری است، که متأسفانه بر اساس آخرین گزارش مرکز پژوهش‌ های اتاق ایران از شاخص ملی محیط کسب‌ و کار کشور در این مورد با نمره ۶.۰۴ از ۱۰، در شرایط نامناسبی قرار داریم و این وضعیت برای سرمایه‌ گذاری به‌ هیچ‌ وجه مطلوب نیست.

حسن‌زاده اضافه کرد: بر اساس آمارهای رسمی، رتبه ایران در شاخص حقوق مالکیت جهانی در سال ۲۰۲۳ میلادی رتبه ۱۱۳ از ۱۲۵ بوده که رتبه بسیار پایین و موجب تأسف است و باید با کمک مسئولان نسبت به این موضوع اقدامات اساسی صورت گیرد.

وی بیان داشت: مالکیت ایران در سطح پایینی قرار دارد و ابطال واگذاری‌ هایی که در اصل ۴۴ قانون اساسی انجام گرفته موجب نگرانی در بخش خصوصی شده است، ریسک سرمایه‌ گذاری بی‌ اعتبار شده، سرمایه به سمت دلالی و سرمایه‌ گذاری زودبازده سوق پیدا کرده و تمایلی برای سرمایه‌ گذاری طولانی‌ مدت در زمینه تولید و توسعه اقتصادی نشان داده نشده است

رئیس اتاق بازرگانی ایران اذعان داشت: در کشور نیاز به استراتژی صنعتی و اقتصادی داریم و اینکه بدانیم برای چه رشته‌ هایی می‌ خواهیم سرمایه‌ گذاری و در چه مسیری از سرمایه حرکت کنیم.

حسن زاده خاطرنشان ساخت: انتظار ملت و به‌ ویژه فعالان اقتصادی فراهم کردن فضای مناسب با شاخص‌های بهبود فضای کسب‌ و کار، اصلاح روابط سیاسی و اقتصادی با کشورها، کاهش تنش‌ های بین‌ المللی برای فراهم کردن روابط اقتصادی و بهره‌ مندی از سرمایه‌ ها و دانش روز دنیاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha