کرمان دارای ۶۰ درصد ذخایر معدنی ایران است

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: استان کرمان ۶۰ درصد ذخایر معدنی ایران را دارد، اما نتوانسته به پیشرفت‌ های قابل قبولی دست یابد، چرا که برای افزایش ارزش افزوده معدن نیاز به فناوری است و کوتاه‌ترین مسیر جذب سرمایه گذاری خارجی است.

به گزارش خبرگزاری طبنا از کرمان؛ علی آقامحمدی در آیین افتتاحیه رویداد سرمایه‌ گذاری خارجی استان کرمان، گفت: استان کرمان ۶۰ درصد ذخایر معدنی ایران را دارد، اما نتوانسته به پیشرفت‌های قابل قبولی دست یابد، چرا که برای افزایش ارزش افزوده معدن نیاز به فناوری است و کوتاه‌ترین مسیر جذب سرمایه گذاری خارجی است.

وی افزود: برای جذب سرمایه‌ گذار ابتدا باید این را بدانیم قصد داریم کدام رشته‌ ها را توسعه دهیم و منابع را برای کجا می‌ خواهیم.

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری اظهار کرد: کاری که در کرمان پایه‌ گذاری می‌ شود باید در بین استان‌ ها تقسیم شود؛ مثلا معدن را بر عهده کرمان بگذارید، نفت و گاز را به خوزستان، پتروشیمی را به بوشهر و کفش و چرم را به تبریز بسپاریم تا بدانیم فعالان اقتصادی در چه حوزه‌ ای کار می‌کنند.

آقامحمدی، خواستار برنامه جامع اتاق بازرگانی برای جذب سرمایه‌ گذاری شد و تصریح کرد: باید برنامه جامع را برای خارجی‌ ها بدهیم، زیرا نمی‌ شود گل کار را برای خودمان برداریم و بقیه را به خارجی‌ ها بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: در آغاز برنامه هفتم توسعه و شروع دولت جدید هستیم و زمان مناسبی برای جذب سرمایه‌ گذاری است، ظرفیت‌ هایی مانند بریکس، اوراسیا و شانگهای را داریم و از آن استفاده‌ ای نکرده‌ ایم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه به راحتی می‌ توانیم ظرفیت‌ ها را فعال کنیم، اظهار کرد: واگذار کردن جذب سرمایه‌ گذاری به دولتی‌ ها کار غلطی است و رهبر معظم انقلاب به صراحت بیان می‌ کنند «من اطمینان پیدا کرده‌ ام بخش خصوصی می‌ تواند ۸ درصد رشد اقتصادی را برای کشور فراهم کند».

آقامحمدی تصریح کرد: برای تحقق ۸ درصد رشد نرخ اقتصادی به سرمایه گذاری نیاز است و باید اول مشخص کنیم که در کدام حوزه می‌ خواهیم فعالیت کنیم و سپس برنامه ریزی و تقسیم کار شود.

وی عنوان کرد: بخش خصوصی با ادعای مشخص بر روی پروژه مشخص را نیاز داریم و خواهش می‌ کنم سرمایه‌ گذاری که به عنوان موضوع این رویداد در کرمان در نظر گرفته شده را هم موضوعی و در بخش‌ های مختلف مانند معدن، نفت، بحث‌های الکترونیک و هوش مصنوعی طبقه‌ بندی کنید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در هوش مصنوعی فرصتی تاریخی برای بهداشت و درمان ایران وجود دارد و ۳ شرکت بزرگ از ۱۰ شرکت معتبر این حوزه هم ایرانی و همه از فرزندان جوان ما هستند.

آقامحمدی در ادامه تاکید کرد: باید استارت‌ آپ‌ ها را از دوره دانش‌ آموزی شروع کنیم و اتاق بازرگانی این مسؤولیت را بر عهده بگیرد.

وی بیان کرد: اینکه سردار شهید حاج‌ قاسم سلیمانی بجنگد و آزادسازی مناطق را انجام دهد، اما اقتصادی‌ های ما بیایند و بگویند می‌ خواهیم در اروپا کار کنیم، آیا کار برای ما در آنجا وجود دارد؟

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، افزود: ۴ تا ۵ میلیارد دلار کار در عراق داریم که ظرفیت بالاتری هم وجود دارد و بزرگترین پروژه‌ ها مانند ورزشگاه‌ ها و سدها را دارند و ایرانی‌ ها می‌ توانند کار کنند و این روند باید توسعه پیدا کند.

آقامحمدی، با اشاره به مطالبات مطرح‌ شده برای مقررات‌ زدایی عنوان کرد: باید مجوززدایی را انجام دهیم و در حالی که باید برای شروع یا خاتمه کار مجوز داده شود، چرا این همه مجوز می‌ خواهند.

وی بیان کرد: اتاق بازرگانی اگر می‌ خواهد جذب سرمایه‌ گذاری خارجی راه بیفتد باید خواسته‌ هایش را دسته‌ بندی کند و بر روی خواسته‌ های خود بایستد.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان خاطرنشان کرد: نبود فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری بویژه در حوزه معادن تاکنون ضررهایی را متوجه کشور کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha