۱۲.۳ درصد بیکاران استان زنجان ۱۸ تا ۳۵ ساله هستند

رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی استان زنجان، گفت:نرخ بیکاری گروه سنی ۳۵ - ۱۸ ساله استان زنجان حاکی از آن است که ۱۲.۳ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار هستند و این شاخص نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۰.۵ درصدی داشته است.

احمد خداوردی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان، با بیان اینکه براساس آمارهای جمعیت در سال ۱۴۰۲ ،جمعیت (خانوارهای معمولی ساکن و گروهی) استان زنجان یک میلیون و ۱۱۴ هزار نفر برآورد  شده است که ۸۳۵ هزار و ۴۷۲ نفر از جمعیت استان در سن کار (۱۵ ساله و بیشتر) هستند، اظهار کرد؛ در سال ۱۴۰۲ ،از مجموع ۴۲۳ هزار و ۳۷۹ نفر جمعیت فعال ۱۵ ساله و بیشتر، ۹۳.۱ درصد (۳۹۴ هزار و ۱۴۸ نفر) شاغل،و ۶.۹ درصد نیز که جمعیت بالغ بر ۲۹ هزار و ۲۳۱ نفر را شامل می شود بیکار هستند.

وی با اشاره به بررسی اشتغال در بخش های عمده فعالیت اقتصادی، افزود: بخش خدمات با ۴۲.۲ درصد بیشترین سهم اشتغال  را به خود اختصاص داده است و در مراتب بعدی، بخش های صنعت با ۳۴.۹، کشاورزی  با ۲۲.۹ درصد قرار دارند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان تصریح کرد: سهم شاغلان بخش خدمات و بخش صنعت نیز در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل به ترتیب ۱.۲ درصد،۱.۳ درصد افزایش و سهم شاغلان بخش کشاورزی ۲.۵ درصد کاهش داشته است.

خداوروی همچنین با اشاره به اینکه نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر استان زنجان نشان می دهد که ۵۰.۷ درصد از جمعیت در سن کار استان،فعال بوده اند، بیان کرد: بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی استان زنجان نشان می دهد که این شاخص، نسبت به سال۱۴۰۱، ۱.۷ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر استان زنجان نشان می دهد که ۶.۹ درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده اند، گفت: همچنین براساس فاصله اطمینان ۹۵ درصدی نرخ بیکاری استان بین ۵.۸ درصد تا ۸.۰ درصد با نقطه مرکزی ۶.۹ درصد به دست آمده است بدین معنی که این فاصله با اطمینان ۹۵ درصد، مقدار واقعی نرخ بیکاری استان زنجان را دربر می گیرد.

این مسئول تصریح کرد: براساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است و بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری استان زنجان نشان می دهد که این شاخص، نسبت به سال ۱۴۰۱، ۰.۲ درصد افزایش یافته است.

خداوردی با اشاره به اینکه طی بررسی ها نرخ بیکاری جوانان ۲۴-۱۵ ساله حاکی از من است که ۱۳.۱ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی در استان زنجان بیکار بوده اند، گفت: این شاخص در بین زنان نسبت به مردان در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

وی ادامه داد: همچنین نرخ بیکاری گروه سنی ۳۵ - ۱۸ ساله استان زنجان نیز حاکی از آن است که ۱۲.۳ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده که این شاخص در بین زنان نسبت به مردان در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده و این شاخص نیز نسبت به سال گذشته(۱۴۰۱) ۰.۵ درصد افزایش یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان با بیان اینکه ۶.۸ درصد جمعیت شاغل ۱۵ ساله و بیشتر استان زنجان، دارای اشتغال ناقص هستند، گفت: این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است بطوری که در سال ۱۴۰۲ سهم اشتغال ناقص استان نسبت به سال قبل ۰.۷  درصد کاهش پیدا کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha