کد خبر: 218147
۶ تیر ۱۴۰۳، ۲۲:۰۶

رئیس کل دادگستری استان کرمان:

زندان ها اکنون به مراکز حرفه آموزی و فرهنگی تبدیل شده اند

نحوه زندان بانی در کشور از الگوهای موفق نظام جمهوری اسلامی است
زندان ها اکنون به مراکز حرفه آموزی و فرهنگی تبدیل شده اند

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه یکی از الگوهای موفقی که نظام جمهوری اسلامی به دنیا ارائه داده، نحوه زندان بانی است، گفت: اعتقاد نظام اسلامی به کرامت انسان و نگاه فرهنگی اسلام به بشر، زندان‌ ها را تبدیل به مراکز حرفه آموزی و فرهنگی تبدیل کرده است.

به گزارش خبرگزاری طبنا از کرمان؛ حجت الاسلام ابراهیم حمیدی، چهارشنبه(۶ تیر) در مراسم آزادی زندانیان جرائم غیرعمد که در زندان مرکزی انجام شد؛ با اشاره به ایام غدیریه، تشکیل نظام اسلامی با گذشت بیش از هزار سال را از برکات غدیر دانست و گفت: اگر فرهنگ ولایت و امامت نباشد، نظام و کشوری براساس نظام ولایی شکل نمی‌ گیرد.

وی با افزودن این مطلب که اداره امروز نظام جمهوری اسلامی در سایه ولایت از برکات غدیر است؛ افزود: یکی از الگوهای موفقی که نظام جمهوری اسلامی به دنیا ارائه داده، نحوه زندان بانی است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان؛ اظهار داشت: در الگویی که نظام جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب به دنیا ارائه داده است، زندان‌ بانی در نظام اسلامی است.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی در همین رابطه توضیح داد: نگاه در زندان صرفاً معطوف به جرم و مجرم و مجازات قانونی نیست؛ که مجازات فرع بر رسیدگی به احوال زندانیان و تشکیل شخصیت و بازپروری و رشد و تکامل کسانی است که به هر دلیلی در جامعه مرتکب جرمی شده اند.

وی بیان کرد: از این‌ رو به زندانی فقط به‌ عنوان مجرم و بحث جرم نگاه نمی‌ شود و سیاست سزاکارانه در آن نیست و مجازات افراد، فرع بر رسیدگی به احوال آنها و تشکیل شخصیت، بازپروری، رشد، تکامل و نمو افرادی است که به هر دلیل مرتکب جرمی شده‌ اند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: هر فردی که با وجدان بیدار به زندان‌ های کشور نگاه کرده و برنامه‌های آموزشی، فرهنگی، ورزشی و درمانی زندان‌ ها را دیده، این اقدامات را مورد تحسین قرار داده است.

حجت‌الاسلام حمیدی ادامه داد: امروز وقتی زندان‌ های کشورهایی را می‌ بینیم که ندای کاذب آنها درباره حقوق بشر گوش همه را کَر کرده است، متوجه می‌ شویم که واقعیت حرف و عمل آنها فرق دارد.

وی تصریح کرد: اقدامات بسیار خوبی در زندان‌ ها در حوزه فرهنگی، اشتغال و حرفه آموزی انجام شده در حالیکه کشورهایی که صدای حقوق بشر آنان گوش دنیا را کر کرده، فاصله حرف تا عمل آنان درباره جامعه و زندان آنها زیاد است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان بیان کرد: اعتقاد نظام اسلامی به کرامت انسان و نگاه فرهنگی اسلام به بشر، زندان‌ ها را تبدیل به مراکز حرفه آموزی و فرهنگی تبدیل کرده است.

حجت الاسلام حمیدی با اشاره به آزادی ۴۷ زندانی جرائم غیرعمد به مناسبت هفته قوه قضائیه افزود: با احتساب آزادی ۶۹ نفر از ابتدای امسال، در مجموع ۱۱۶ نفر آزاد شدند.

وی بدهی ۴۷ نفر از زندانیان غیرعمد را بیش از ۲۴۷ میلیارد تومان دانست؛ که ۱۸۶ میلیارد تومان آن را شاکیان رضایت داده اند؛ ۵۲ میلیارد تومان از طریق اعسار، تقسیط و ... مشارکت زندانیان و یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه بوده و ستاد دیه کشور نیز ۶۵۰ میلیون تومان و ستاد دیه استان بیش از ۵ میلیارد تومان اختصاص داده و بنیاد مستضعفان کشور نیز دو میلیارد تومان کمک کرده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان؛ تصریح کرد: ۴۷ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد با بدهی ۲۴۷ میلیارد تومان به‌ مناسبت هفته قوه قضائیه از زندان‌ های استان کرمان آزاد شدند.

حجت الاسلام حمیدی با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۲۰ مددجوی جرایم غیرعمد از زندان‌ های استان کرمان آزاد شده‌ اند، خاطرنشان ساخت: ۶۹ مددجوی جرائم غیرعمد در سه ماهه ابتدای سال جاری از زندان‌ های استان کرمان آزاد شده‌ اند که با افرادی که امروز آزاد می‌ شوند، شمار مددجویان آزاد شده جرایم غیرعمد از زندان‌ های استان کرمان در سال جاری ۱۱۶ نفر است.

کسب رتبه سوم کشوری استان کرمان در کمک های گلریزان

رضا ذوالفعلی‌ نژاد، مدیر کل زندان‌ های استان کرمان هم گزارش داد: در حال حاضر ۲۳۷ نفر زندانی جرائم غیرعمد و واجد شرایط آزادی داریم که بیشتر مربوط به مالی، مهریه و نفقه هستند و در تلاش برای آزادی آنها هستیم ضمن اینکه ۱۰۲ نفر از زندانیان نیز واجد شرایط بهره‌مندی از ارفاقات قانونی آزاد می شوند.

وی اهدای هفت سری جهیزیه به خانواده زندانیان نیازمند، جلوگیری از ترک تحصیل ۱۵۰ دانش آموز در خانواده زندانیان، ۳ باب منزل مسکونی در دست ساخت با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی برای زندانیان نیازمند را از دیگر اقدامات قابل ذکر عنوان کرد.

مدیر کل زندان‌ های استان کرمان اظهار کرد: در پویش به حرمت امام علی علیه السلام می بخشم در هفته قوه قضائیه، ۷ نفر آزاد شدند و یک نفر از قصاص رهایی یافت.

ذوالفعلی نژاد تصریح کرد: ستاد دیه استان از ستادهای فعال است و در جمع آوری کمک‌ های گلریزان رتبه سوم کشور را داریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha