کد خبر: 216864
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۲۷
پیشگامی ایران در تولید گاز پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت گفت: در دولت سیزدهم در بخش گاز موفق شدیم ۷۰ میلیون متر مکعب در روز به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه کنیم و امروز از کشور همسایه در تولید گاز از میدان پارس جنوبی جلوتر هستیم.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری سلامت(طبنا)محسن خجسته‌مهر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در دومین روز از مراسم اختتامیه «جام رسانه امید» اظهار کرد: اقتصاد انرژی و اقتصاد نفت و گاز باید تبیین شود و به تصویر کشیده شود. اصحاب رسانه در این زمینه نقش مهم و برجسته‌ای در این زمینه دارند.

وی افزود: دستاوردهای دولت سیزدهم بسیار برجسته و بعضا خیره کننده است. این مایه امیدآفرینی، شوق و تحول آفرینی برای جمهوری اسلامی ایران است. در مقابل مایه یاس و ناامیدی دشمنان جمهوری اسلامی خواهد بود که طاقت و توان شنیدن این همه پیشرفت شگرف و ارزشمند را ندارند.

وی با بیان این‌که «صنعت نفت چند ویژگی مهم دارد» افزود: اولین ویژگی صنعت نفت تولیدی است که برای شکوفایی اقتصادی اهمیت دارد. ویژگی دوم آن اقتصادی است که اگر این صنعت رشد کند و پویایی لازم را داشته باشد سایر بخشهای اقتصادی کشور هم به جریان می افتد.

مدیرعامل شرکت نفت سومین ویژگی صنعت نفت را فناور و علمی بودن آن دانست و افزود: با توجه به اهمیت و پیچیدگی صنعت نفت باید این صنعت را دانش بنیان کنیم. با کمک شرکتهای فناور و مراکز پژوهشی باید بتوانیم آن را پیش ببریم. ویژگی دیگر این صنعت، جهادی است. اگر می خواهیم رشد اقتصادی را در نفت رقم بزنیم حتما باید جهادی کار کنیم، جهادی هم دستاوردها و پیشرفتها را تبیین کنیم.

وی تصریح کرد: وظیفه بخش بالادستی صنعت نفت تولید ثروت است و در پایین دست منجر به ارزش افزوده می‌شود که طی ۲.۵ سال گذشته در دولت سیزدهم پیشرفتهای خوبی در این صنعت دیده شده است.

وی اولین دستاورد جمهوری اسلامی از سال ۱۴۰۰ تا کنون را در تولید نفت دانست و گفت:با شرع به کار دولت سیزدهم تولید نفت در کشور حدود ۲.۱ میلیون بشکه رسیده که در حال حاضر این رقم ۷۰ درصد رشد داشته و صادرات ۲.۵ برابر شده است. یعنی افزایش تولید نفت کشور تبدیل به ثروت و درآمدزایی برای جمهوری اسلامی شده است. هر ۱۰۰ هزار بشکه که به تولید نفت کشور اضافه شود و تبدیل به صادرات شود درآمد سالیانه اش تقریبا ۳ میلیارد دلار می‌شود.

خجسته مهر تصریح کرد: در شرایط سخت تحریمهای بین المللی هم توانستیم تولید را افزایش دهیم و متعاقبا تبدیل به افزایش صادرات شده است. در سال گذشته ۳۶ میلیارد دلار نفت خام و میعانات گازی صادر کردیم.

وی بیان کرد: در بخش گاز نیز موفق شدیم ۷۰ میلیون متر مکعب در روز به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه کنیم. امروز رکورد حداکثر تولید توسط ایران در میدان گازی پارس جنوبی که بزرگترین میدان گازی جهان است و بین ما و کشور همسایه مشترک است شکسته شد. ما الان از کشور همسایه در تولید از میدان پارس جنوبی جلوتر هستیم. در میدان پارس جنوبی نیز یک پالایشگاه ایرانی را ساختیم که بیش از ۷۰ درصد کالاهای پالایشگاهی، ایرانی است. نصب و اجرا نیز توسط ایرانی‌ها انجام شده است.

وی گفت: اقدام مهم دیگر توسعه فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی است. ۲۰ سال گرفتار عدم تصمیم صحیح و مناسب بودیم که باعث شده بود فاز ۱۱ توسعه پیدا نکند.

مدیرعامل شرکت نفت با بیان این‌که «پیشرفت یا عدم پیشرفت به تفاوت نگاهها مربوط می‌شود» گفت: یک نگاه این است که ما می توانیم، نگاه دیگر این است که ما نمی توانیم و باید خارجی ها حضور پیدا کردند. در سالهای گذشته شرکت توتال دو بار برای توسعه پارس جنوبی حضور پیدا کرد و گفت اگر برجام به سرانجام نرسد ایران را ترک می‌کنم. ما به عنوان مهمترین اقدام، چهار حلقه چاه را حفاری کردیم اما حلقه مفقوده ساخت سکوی بهره‌برداری بود که این اقدام بزرگ صورت گرفت. به هر شرکت بین المللی مراجعه می کردیم تا شناور مورد نظر را در اختیار ما قرار دهد چون می‌دانست برای پارس جنوبی است اجتناب می‌کرد و می‌گفت شما تحریم هستید. ما بعد از هفت ماه توانستیم شناور را وارد کشور کنیم.

وی ادامه داد: برخی حتی از دادن سوخت به این کشتی اجتناب می کردند. بالاخره کشتی را آوردیم و سکو را بلند کردیم و روی شناور قرار دادیم. این سکو امروز حدود ۱۴ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کند. بعضی می گویند این کار آسانی است. من می گویم اگر کار آسانی بود چرا شما انجام ندادید.

وی درباره تامین مالی در پروژه‌های نفتی بیان کرد: در دولت گذشت در مدت ۸ سال حدود ۱۳ میلیارد دلار قرارداد بسته شده است. در ۲.۵ سال گذشته بیش از ۱۵ میلیارد دلار قرارداد نفتی منعقد شده است. در ۲۶ اسفند سال گذشته ۱۳ میلیارد دلار برای شش میدان قرارداد منعقد شد. از این میزان ۱۲.۵ میلیارد دلار مربوط به سه میدان مشترک آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی و میدان مشترک آذر است.

خجسته‌مهر گفت: ویژگی دوم برنامه توسعه میادین مشترک، تامین مالی بود که برای اولین بار این ابتکار را به خرج دادیم که شش بانک تامین کننده منابع مالی این طرحها شدند. در حالی که بانکها معمولا نقش تسهیلات‌دهنده دارند. ۲۰ میلیارد دلار برای حفظ یا افزایش ارزش میادین مشترک لازم است و حدود ۳ میلیارد بشکه میعانات گازی اضافه می‌شود و ۹۰۰ میلیارد دلار کل درآمد این اقدام است.
وی با بیان اینکه برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد باید ۳۰ میلیون تن ظرفیت جدید پتروشیمی ایجاد کنیم، افزود: در اردیبهشت حدود سه هفته گذشته ۲۰ مخزن گازی به مبلغ ۲۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه با شرکت‌های خارجی منعقد شد. حاصل کارهایی که در دولت سیزدهم انجام شده افزایش درآمدهای کشور و تبدیل آن به رشد اقتصادی است. رشد اقتصادی گروه نفت و گاز بیش از ۲۲ درصد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha