ضرورت توقف ساخت‌وسازهای خارج از ضوابط در منظر فرهنگی هورامان

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان خواستار توقف ساخت‌وسازهای خارج از ضوابط در منطقه جهانی هورامان شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کردستان، گولان فرزامی در جلسه بررسی مسائل و مشکلات مربوط به هورامان که با حضور سرپرست پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان و بخشداران این منطقه برگزار شد، اظهار کرد: بافت‌های تاریخی هر شهر و روستایی نمایانگر فرهنگ و هویت آن منطقه است.

وی با تاکید بر حفظ و حراست از بافت تاریخی و سیما و منظر فرهنگی این سایت جهانی افزود: حفظ بافت معماری سنتی منطقه جهانی هورامان هم یکی از نیازهای اصلی و مهم است که باید در اولویت قرار گیرد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان با بیان اینکه صدور مجوزهای خارج از ضوابط حفاظت از بافت تاریخی به‌یکی از چالش‌های پایگاه منظر فرهنگی هورامان تبدیل شده است، گفت: انتظار می رود، مسئولان مربوطه ضمن توجه به وضعیت این منطقه، مجوزهای خارج از ضوابط را متوقف کنند.

وی با دعوت از مردم برای حفاظت و پاسداری از تنها اثر ثبت‌جهانی استان، ابراز امیدواری کرد: با همکاری و تعامل بیش‌ازپیش دستگاه‌های دولتی، بخش خصوصی و مردم منطقه هورامان و همچنین رعایت ویژگی‌های مبتنی بر اصالت این منطقه، شاهد معرفی صحیحی از ظرفیت‌های بی‌نظیر این منظر فرهنگی باشیم.

"منظرفرهنگی هورامان" در چهل‌ و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (سه‌شنبه پنجم مرداد ۱۴۰۰ برابر با ۲۷ جولای ۲۰۲۱) در شهر فوجوی چین، با تصویب اعضای کمیته، به‌ عنوان بیست و ششمین میراث ملموس کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

منطقه هورامان با دارا بودن معماری پلکانی، آب و هوای مطبوع، آداب و رسوم سنتی، پوشش خاص، صنایع دستی و غذاهای محلی خود منحصربفرد است. این منطقه استان‌های کردستان، کرمانشاه و بخشی از اقلیم کردستان عراق را در برمی‌گیرد که در کردستان، بخش‌هایی از شهرستان سنندج، کامیاران و سروآباد و در کرمانشاه، شهرستان جوانرود، پاوه، روانسر و ثلاث باباجانی را شامل می‌شود.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هورامان بیش از ۷۰۰ روستا را در این ۲ استان غربی ایران شامل می‌شود و شواهد باستان شناسی بدست آمده نشان می‌دهد که قدمت هورامان به دوران پارینه سنگی میانی و به حدود ۴۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۴ اثر تاریخی شناسایی شده و ۹۱۵ اثر تاریخی ثبت شده شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی بوده که ۹۱۵ اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل ۷۷۸ اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۵ مورد میراث طبیعی، ۹۳ مورد میراث معنوی و ۲۹ مورد میراث منقول است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha