ثبت تراکنش سموم کشاورزی در سامانه مانیتورینگ الزامی است

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز از ضرورت و الزام به ثبت تراکنش های واردات تجاری، ذخیره سازی، توزیع، عرضه و فروش سموم دفع آفات نباتی توسط شرکت ها و فروشگاه های فعال این شهرستان در سامانه مانیتورینگ سازمان حفظ نباتات کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، محمد میرزایی با اذعان به اینکه هر گونه تخطی از ثبت تراکنش های سموم کشاورزی جرم محسوب شده و با مجرم برابر با قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برخورد خواهد شد، گفت: در اولین گام اکیپ نظارتی ساماندهی عرضه ی نهاده های کشاورزی این شهرستان اقدام به بازرسی از داروخانه های گیاهپزشکی و فروشگاه های سموم کشاورزی کرده است.

به گفته وی؛ اکیپ مذکور که متشکل از نمایندگان مدیریت حفظ نباتات، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و بازرس اتاق اصناف است پس از بازدید ها اقدام به اخذ تعهدات لازم از شرکت ها، فروشگاه ها و داروخانه ها برای ثبت ورود و خروج تمامی سموم در سامانه مانیتورینگ و اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی نموده است.

این مقام مسئول با اشاره به ضرورت مصرف آفت‌کش‌ها از یک سو و تبعات ناخوشایند احتمالی ناشی از توزیع، عرضه و کاربرد نادرست آنها از سوی دیگر، تصریح کرد: این مسائل ایجاب کرده است تا با در نظر گرفتن جنبه‌های مختلف تأثیر آنها، برنامه‌ریزی اصولی و مبتنی بر مبانی علمی از زمان ورود و تولید تا مصرف این نهاده ها انجام شود.

میرزایی با بیان اینکه سامانه مانتیورینگ با هدف نظارت و مدیریت چرخه کامل واردات، تولید و توزیع آفت کش ها ایجاد شده است، اظهار کرد: در این سامانه با استفاده از تکنولوژی های به روز و قابلیت های تحت وب، ضمن جمع آوری اطلاعات لازم، حلقه های مختلف زنجیره تامین، توزیع و مصرف آفتکش ها مورد رصد قرار گرفته و در نهایت داده های بسیار مهمی جهت نظارت و اعمال بهینه مدیریت تولید ایجاد می گردد.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز با تاکید بر اینکه روند اجرای طرح مانیتورینگ راست آزمایی خواهد شد، بیان کرد: هرگونه توزیع سم خارج از سامانه مذکور، عرضه خارج از شبکه محسوب می شود و متخلفین به مراجع قضایی معرفی خواهند شد و به کشاورزان عزیز توصیه می شود تمامی سموم مورد نیاز خود را با نسخه های گیاهپزشکی و از داروخانه های گیاهپزشکی شهرستان تهیه نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha