۸۵ درصد فروش سینمای ایران متعلق به سه فیلم کمدی است

احسان هوشیارگر اظهار کرد: در حال حاضر ۸۵ درصد فروش سینمای ایران متعلق به سه فیلم کمدی است و فیلم‌های چهارم و پنچم هم انیمیشن هستند که این دو انیمیشن نیز رگه‌هایی از طنز دارند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت(طبنا)،احسان هوشیارگر منتقد و کارشناس سینما  درمورد وضعیت سینمای کمدی ایران گفت: مدیران فرهنگی از یک منظر حق دارند دائماً روی آمار فروش و تعداد تماشاگر مانور دهند و از منظر دیگر، منتقدان این آمار نیز کاملاً حق دارند؛ در حقیقت مدیران سینمایی نیمه پر لیوان را می‌بینند و استناد می‌کنند که فروش بلیت سینمای ایران در آستانه هزار میلیاردی شدن است.

وی افزود: از مدیران سینمایی انتظار می‌رود که همه تخم مرغ‌های خود را در سبد فیلم‌های کمدی نگذارند و فقط متکی به اکران نباشند.

این کارشناس و منتقد سینما اظهار کرد: ما همه‌ی بار سینمای امسال را بر دوش ژانر کمدی انداختیم اما واقعیت این است که برای سال آینده نمی‌توان این روند را ادامه داد.

هوشیارگر با بیان اینکه فیلم‌های کمدی در جدول اکران سال‌های گذشته همیشه صدرنشین فروش بود گفت: همیشه بین فیلم‌های پروفروش و کمدی یک نسبتی وجود داشته اما الان این تناسب کاملاً بهم ریخته است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۸۵ درصد فروش سینمای ایران متعلق به سه فیلم کمدی است و فیلم‌های چهارم و پنچم هم انیمیشن هستند که این دو انیمیشن نیز رگه‌هایی از طنز دارند و البته از این منظر که اقتصاد سینما را به اقتصاد پویا تبدیل کردند قابل تقدیر است.

کارشناس و منتقد سینما با بیان اینکه تهیه کننده در ساخت فیلم ضرر نمی‌کند و سودش را می‌برد گفت: بیشتر تهیه کنندگان، تهیه کنندگانِ اجرایی سازمان‌های دولتی هستند و دستمزد خود را برمی دارند و برایشان اهمیتی ندارد که چه اتفاقی برای اکران فیلم میفتد.

هوشیارگر تصریح کرد: ما اقتصادِ رو به اضمحلال و رو به تعطیلیِ سالن داری در کشورمان را نجات دادیم اما در خود بدنه سینما، فعالان ساخت فیلم سهمی از این اقتصاد ندارند.

وی افزود: در حال حاضر فیلم‌های صدرنشین گیشه فروش سینما فیلم‌های قابل احترامی هستند مخصوصاً «فسیل» و «هتل» که خنده‌ی از ته دل از مخاطب می‌گیرند و مخاطب بعد از تماشای فیلم با حال خوب از سالن سینما خارج می‌شود و انیمیشن «لوپتو» و «بچه زرنگ» هم همینطور هستند و والدین از هزینه‌ای که بابت دیدن این فیلم کردند پشیمان نمی‌شوند.

کارشناس و منتقد سینما تأکید کرد: به همان نسبتی که فیلم‌های کمدی مجال اکران در سینما پیدا می‌کنند فیلم‌های اجتماعی سالم و خوبی مانند «جنگل پرتقال» هم باید امکان و فرصت اکران داشته باشند.

هوشیارگر با بیان اینکه سانس‌های اکران فیلم «جنگل پرتقال» حتی به اندازه یک سوم سانس‌های اکران دو فیلم «فسیل» و «هتل» هم نیست گفت: یکی زمانی دوقطبی در فروش وجود داشت و دو فیلم «اخراجی ها» و «جدایی نادر از سیمین» صدرنشین بودند اما الان یک فیلم سرشکن برای «فسیل» و «هتل» در سینمای اجتماعی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه امروز شیوه‌های دنبال کردن آثار سینمایی تغییر کرده است افزود: مخاطبانی که تا دو دهه قبل سینمای اجتماعی را تماشا می‌کردند الان ترجیح می‌دهند از طریق پلتفرم و در منزل فیلم‌های روز و سینمای جهان را دنبال کنند.

کارشناس و منتقد سینما با طرح سوالی اظهار کرد: در حال حاضر چند درصد از سینمای اجتماعی توانسته جلوتر از مردم مشکلاتی را مطرح کند و به مطالبات مردم پاسخ دهد؟ !

هوشیارگر مطرح کرد: اصلی ترین استراتژی که مدیران و رسانه‌ها باید در قبال سینمای کمدی اتخاذ کنند این است که از دوگانه‌های بین کمدی- اجتماعی و کمدی مبتذل- تمیز فاصله بگیرند و کمدی را به خاطر اهمیت خودش مورد توجه قرار دهند.

وی با بیان اینکه سینمای کمدی ایران حتی قدرت رقابت با ویدئوهای کوتاه اینستاگرامی را هم ندارد گفت: مردم سرگرمی خود را با همین روش تأمین می‌کنند و این خلأ، زمانی جبران می‌شود که در سینما خلاقیت به خرج داده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha