سد بلوبین به مرحله آبگیری رسید

مدیر دفتر فنی شرکت آب منطقه‌ای زنجان و مدیر پروژه سد بلوبین گفت: میزان پیشرفت فیزیکی سد بلوبین ایجرود زنجان طی فعالیت دولت سیزدهم به ۸۲ درصد بوده و به مرحله آبگیری رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان،سهراب باقری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سد بلوبین در محل تلاقی رودهای ایجرود و سجاس‌رود احداث شده است، افزود: مطالعات سد بلوبین از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹ انجام و عملیات اجرایی آن از سال ۹۰ شروع شد.

وی با بیان اینکه میزان پیشرفت فیزیکی سد بلوبین ایجرود زنجان از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ حدود ۵۸ درصد بود ولی طی فعالیت دولت سیزدهم به ۸۲ درصد و مرحله آبگیری رسیده است، افزود: تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود سه هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای آن هزینه شده و اعتبار مصوب آن برای سال جاری ۷۳۰ میلیارد ریال است.

مدیر دفتر فنی شرکت آب منطقه ای زنجان و مدیر پروژه سد بلوبین گفت: اختصاص اعتبار در دور اول سفر رییس جمهور به زنجان روند تکمیل سد را سرعت بخشید.

باقری افزود: این سد از نوع سنگریزه ای با هسته رسی و ارتفاع آن از بستر رودخانه ۴۷ متر و از پی ۷۳.۵ متر، طول تاج ۲۹۵ متر و حجم عملیاتی خاکی آن چهار میلیون مترمکعب بوده که ۲ میلیون مترمکعب خاکبرداری و ۲ میلیون مترمکعب مربوط به خاکریزی است.

وی اظهار کرد: با اجرای پروژه سد بلوبین که دارای حجم مخزن ۳۰ میلیون متر مکعب و ۱۷.۵ میلیون متر معکب حجم آب تنظیمی است، ‌ جریان‌های سطحی آب در محدوده این سد کنترل، جمع آوری و ذخیره خواهد شد.

این مسئول تصریح کرد: از این میزان علاوه بر تامین سالانه ۳.۵ میلیون متر مکعب آب برای شرب شهرهای زرین‌آباد، حلب و ۹۲ روستای واقع در مسیر طرح به نیاز آبی صنایع مستقر در این منطقه به میزان بیش از ۶ میلیون مترمکعب نیز پاسخ داده و ۱.۶۴ میلیون مترمکعب حقابه های پایین دست نیز تامین می شود.

باقری با بیان اینکه این سد ۲ خط انتقال شامل یک خط پلی‌اتلین به طول ۱۴ کیلومتر به سمت شهر حلب و یک خط فولادی با قطر ۷۰۰ کیلومتر به سمت شهر زرین‌آباد دارد، افزود:‌ حجم عملیات بتنی سد ۹۳ هزار مترمکعب و میزان اراضی مورد نیاز برای آبگیری سد ۱۱۶ هکتار است که تملک می شود.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha