پیگیری نجات تالاب گمیشان در سفر به ترکمنستان

استاندار گلستان در حاشیه جشن استقلال کشور ترکماستان با وزیر محیط زیست این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا)؛ علی محمد زنگانه استاندار گلستاندر ادامه برنامه‌های سفر به کشور ترکمنستان با وزیر محیط زیست این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

مذاکره در خصوص اقدامات تاثیرگذار برای کاهش وقوع ریزگردها در منطقه به ویژه ورود ریزگردها از منشاء صحرای قره‌قوم ترکمنستان، مذاکره در خصوص اقدامات مشترک لازم در خصوص محافظت از دریای خزر از مهمترین مسائل مطرح شده در این مذاکره بوده است.

استاندار گلستان در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با تغییر اقلیم در کره زمین و منطقه ما و کاهش بارندگی و افزایش تبخیر و خشکسالی شاهد روند بیابانی شدن در منطقه هستیم.

علی محمد زنگانه تاکید کرد: خشک شدن دریاچه آرال و بیابانی شدن بخشی از صحرای «قره قوم» کشور ترکمنستان از علل اصلی وقوع ریزگرد در استان گلستان است.

وی تاکید کرد: ۹۰ درصد گرد و غبار اخیر استان از منشا خارجی بوده که برای پیشگیری از وقوع این پدیده نیازمند افزایش همکاری ما و ترکمنستان و کشور قزاقستان است.

زنگانه گفت: در همین راستا در این سفر دیدار و مذاکره‌ای را با وزیر محیط زیست انجام دادیم تا بتوانیم اقدامات موثری در این بخش اجرایی کنیم.

استاندار گلستان با اشاره به اینکه وزیر محیط زیست ترکمنستان نیز در خصوص پیشگیری از پس رفت دریای خزر خواستار اقدامات مشترک شد، بیان کرد: ایجاد کمربند سبز و کشت شورورزی و موازی و طرح‌هایی مانند نجات بخشی تالاب گمیشان که بخشی از آن مشترک با کشور ترکمنستان است از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بوده است.

زنگانه گفت: در خصوص پروژه‌های دانش بنیان نیز از طریق سند همکاری دانشگاه منابع طبیعی گرگان و ترکمنستان برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.

گفتنی است، دکتر علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان در راس هیات تجاری و اقتصادی به همراه معاون هماهنگی امور اقتصادی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و نمایندگان شرکت‌های تجاری و اقتصادی استاندار گلستان در راستای توسعه تعامل با کشورهای منطقه به ویژه کشور ترکمنستان به این کشور سفر کرد.

استاندار گلستان در بدو ورود مورد استقبال «غلام عباس ارباب خالص» سفیر ایران در ترکمنستان، «قربانف» معاون استاندار شهر عشق آباد، «الیاس قایبف» سرکنسولگری ترکمنستان در مشهد قرار گرفت.

شایان ذکر است، آذرماه سال گذشته هیات تجاری و اقتصادی استانداری گلستان به ترکنستان سفر کرده بود که در این راستا یادداشت تفاهمنامه همکاری بین استان بالکان ترکمنستان و گلستان ایران امضاء شد.

با بهبود روابط تجاری و اقتصادی با کشور ترکمنستان در دولت سیزدهم ، سهم استان گلستان از صادرات به کشور ترکمنستان با افزایش ۱۴ درصدی به ۲۳ درصد رسید و تردد کامیون‌ از مرز اینچه‌برون به ترکمنستان و بالعکس از صفر به روزانه بیش از 100 کامیون رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha