تشخیص افسردگی؛ اقدامی موثر در کاهش آمار خودکشی

رییس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: مطالعات نشان داده‌ است افسردگی یکی از شایع‌ترین علل خودکشی است؛ بنابراین شناسایی به موقع افراد افسرده و درمان مناسب و کامل این افراد می‌تواند اقدام به خودکشی و مرگ ناشی از آن را به میزان زیادی کاهش دهد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)دکتر محمدرضا غفارزاده رزاقی، گفت: آثار منفی روانشناختی و اجتماعی خودکشی بر خانواده و اجتماع قابل محاسبه نیست. به دنبال هر اقدام به خودکشی به طور میانگین شش نفر تحت تاثیر قرار می‌گیرند و اگر خودکشی در محیط‌هایی نظیر دانشگاه یا محل کار رخ دهد می‌تواند صدها نفر را تحت تاثیر قرار دهد.

به گفته وی سالانه یک میلیون مرگ و میر در جهان به علت خودکشی رخ می‌دهد و آن را در زمره ۱۰ علت اصلی مرگ و میر در دنیا قرار می‌دهد.

رییس گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت شناسایی عوامل خطر رفتارهای خودکشی را در برنامه‌های پیشگیری بسیار با اهمیت عنوان کرد.

وی خودکشی را از جمله مشکلاتی برشمرد که توجه فوری و اورژانسی مراکز بهداشتی را می‌طلبد.

غفارزاده رزاقی پیشگیری از خودکشی را مستلزم یک رویکرد جامع و اجرای طیف گسترده‌ای از مداخلات برشمرد که از آموزش فرزندپروری تا مشاوره خانوادگی و درمان اختلالات روانی را در برمی‌گیرد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی وی در خاتمه سخنان خود، خاطرنشان کرد: کارشناسان سلامت روان در مراکز جامع خدمات سلامت دانشگاه مستقر بوده و علاوه بر آموزش‌های فردی و گروهی در زمینه سلامت روان به ارائه خدمات مشاوره و تخصصی در زمینه پیشگیری از خودکشی، پیشگیری از اقدام مجدد خودکشی، مشاوره سوگ برای بازماندگان و شناسایی به موقع اختلات روانی به صورت رایگان می‌پردازند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha