کد خبر: 203598
۱۰ شهریور ۱۴۰۲، ۱۶:۵۶
ثبات در بازار طلا

نایب رییس سابق اتحادیه طلا درباره وضعیت بازار سکه و طلا و ثبات حاکم در آن معتقد است که با توجه به شرایط خوب اقتصادی و نوسان حداقلی در بازار ارز، این روند طی هفته پیش‌رو نیز ادامه‌دار باشد؛ ضمن اینکه کاهش حباب سکه علیرغم رشد بهای آن، نشان‌دهنده تعادل در عرضه و تقاضا و آرامش بازار است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری سلامت(طبنا)محمد کشتی‌آرای در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی اظهار کرد: در حال حاضر می‌توان گفت که وارد سومین ماهی شده‌ایم که طلا، سکه و ارز نوسان بسیار کمی داشته و بازار با ثبات بوده است؛ البته نوسانات معمول قیمت جهانی طلا را داشتیم اما تثبیت نرخ ارز و کم نوسان بودن آن، بسیار به آرامش و ثبات در بازار سکه و طلا کمک کرده است. طی این مدت نرخ ارز در محدوه ۴۹ هزار تومان نوسان داشته و قیمت اونس جهانی هم در محدوده ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۰ در نوسان بوده ، بنابراین یک نوسان معمول و عادی در بازارها وجود داشته است.

نایب رییس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: در هفته‌ای که گذشت بهای اونس جهانی طلا تحت تاثیر مسائل اقتصادی جهانی با ۲۹ دلار افزایش همراه بود و روز گذشته (پنجشنبه) در آخرین معاملات، قیمت هر اونس طلا به ۱۹۴۴ دلار رسید. فلزات گرانبهای دیگر نظیر نقره، پلاتین و پالادیوم هم در این هفته افزایش قیمت داشت.

وی تاکید کرد: در هفته‌ای که گذشت، با توجه به ثبات نرخ ارز در داخل، افزایش ۲۹ دلاری قیمت اونس جهانی سبب شد که تغییرات مختصری در قیمت سکه و طلا داشته باشیم؛ بدین ترتیب که سکه تمام قدیم با ۴۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای هفته در آخرین معاملات روز پنجشنبه به ۲۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه تمام طرح جدید با ۱۵۰ هزا تومان افزایش هفتگی به ۲۸ میلیون تومان رسید. نیم سکه و ربع سکه هر یک با ۱۰۰ هزار تومان رشد بها نسبت به ابتدای هفته به‌ ترتیب ۱۵ میلیون و ۵۰ هزار تومان (نیم سکه) و ۱۰ میلیون و ۵۰ هزار تومان (ربع سکه) در پایان هفته تعیین قیمت شدند. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی بدون تغییر نسبت به ابتدای هفته در آخرین معاملات پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دادوستد شد.

این کارشناس بازار سکه و طلا خاطرنشان کرد: علیرغم رشد بهای سکه در بازار این هفته، حباب سکه با ۱۰۰ هزار تومان کاهش به پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. کاهش حباب سکه یا به‌ نوعی عدم افزایش آن، نشان‌دهنده تعادل عرضه و تقاضا در بازار است؛ بدین ترتیب جاذبه سرمایه‌گذاری بر روی سکه و طلا کاهش پیدا کرده و در حقیقت مصرف‌کننده واقعی برای خرید به بازار می‌آید؛ بنابراین بازار در تعادل است.

کشتی‌آرای افزود: طی یک هفته اخیر قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار (آب شده) که مبنای معاملات طلاست با ۱۳۶ هزار تومان افزایش به سبب افزایش قیمت اونس جهانی طلا به ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۳۲ هزار تومان افزایش هفتگی به دو میلیون ۳۳۲ هزار تومان به ازای هر گرم رسید.

وی پیش‌بینی کرد: به نظر می‌رسد در هفته پیش‌رو نیز همین وضعیت ثبات بر بازار حاکم باشد. فعلا با توجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور که دارای ثبات و مساعد است، نوسان خاصی به ویژه در نرخ ارز نخواهیم داشت و به همین ترتیب بازار به دور از نوسان خاص خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha