کد خبر: 203425
۷ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۲۹
درخواست مهم مکرون از ایران

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه ضمن درخواست شفافیت در فعالیت‌های هسته‌ای ایران خواهان بازگشت همه طرفین به توافق هسته‌ای شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت(طبنا) موضوع هسته‌ای ایران از هر در که می‌گذرد باز هم راهش به برجام ختم می‌شود. روزی که توافقنامه برجام امضا شد، مردم می‌دانستند که اتفاق مهمی رقم خورده و گشایشی در راه است و به همین دلیل به فریاد مخالفانش و اینکه آیا ظریف آن را خوانده یا نخوانده، توجه نکردند. به اینکه عده‌ای آن را آتش می‌زنند هم توجه نکردند. اما حضور یک تندروی سیاسی در جایگاه ریاست‌جمهوری آمریکا، ورق را برگرداند. به رغم اینکه دولت ایران نیز چه در دوره روحانی و چه در دوره رییسی همیشه به برجام پایبند بود اما خروج یک سویه ترامپ از برجام گره کوری در آن ایجاد کرد. گره کوری که حتی با رفتنش هم باز نشد.

پس از دولت روحانی و روی کار آمدن دولت ابراهیم رییسی، تلاش‌هایی برای احیای برجام صورت گرفت اما بنا به دلایلی از جمله اینکه طرفین همدیگر را به زیاده‌خواهی و گنجاندن موارد تازه در متن متهم کردند همه چیز در حالت سکون باقی ماند و مذاکرات در وین تعطیل و از اولویت خارج شد.

اکنون با توجه به اینکه بایدن در پایان دوره ریاست جمهوری خود نیاز به ارایه دستاوردهای ملموس دارد، مذاکرات با واسطه و میانجی‌گران را با ایران ادامه داد و دو طرف با یکدیگر از طریق واسطه‌ها و پیغام‌رسان‌ها به مذاکره پرداختند و در این بده‌بستان‌های پیامی، اعلام شد که طبق توافقی نانوشته طرفین آماده هستند تا در ازای آزادی زندانیان یکدیگر، مبالغ بلوکه شده ایران در سایر کشورها نیز آزاد شود. دستاوردی که نه تنها برای دولت آمریکا که برای ایران نیز دستاوردی مثبت بود.

دولت ابراهیم رئیسی بارها اعلام کرده بود که میز مذاکره را ترک نکرده و چنین نیز نکرده بود. حال پس از آمریکا ظاهرا دولت مکرون در فرانسه نیز به فکر توافق با ایران و آزادی زندانیان فرانسوی در ایران افتاده است. مکرون که این اواخر آشوب‌های سنگین را پشت سر گذاشته و دولتش به فکر کسب محبوبیت است در تلاش برای توافقی است (شاید آن هم نانوشته) برای آزادی برخی زندانیانش. به گزارش ایسنا به نقل از فرانس ۲۴ امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در سخنرانی سالانه خود در جمع سفرای فرانسه خواستار تقویت تلاش‌های دیپلماتیک فرانسه در بحبوحه تغییر نظم جهانی شد.

وی همچنین خواستار آزادی چهار فرانسوی بازداشتی در ایران شد که به ادعای وی «در شرایط غیرقابل قبول» هستند. رئیس جمهور فرانسه می‌گوید: ما خواهان شفافیت در فعالیت‌های هسته‌ای ایران و بازگشت به توافق هسته‌ای هستیم. بازگشت به برجام نشانه خوبی برای دولت ایران است که بتواند مذاکرات هسته‌ای که روس‌ها مرگش را اعلام کرده‌اند، زنده کند. این در شرایطی است که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز از تدوام مذاکرات (البته غیر مستقیم) با آمریکا در حاشیه نشست سازمان ملل خبر داده است.

کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، دیروز در جمع خبرنگاران گفت: رفع تحریم‌های ظالمانه و بی‌اثر کردن این تحریم‌ها دو رویکردی است که دولت سیزدهم این رویکرد را در طول دو سال اخیر پیگیری کرد. مذاکرات رفع تحریم‌ها در چارچوب مذاکرات غیرمستقیم و با واسطه چه از طریق اتحادیه اروپا و چه دوستان در منطقه. به هر دو مسیر توجه ویژه داریم. هم مذاکرات غیرمستقیم برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان و اجرای توافق و هم مسیر بی‌اثر کردن تحریم‌های ظالمانه که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است. وی گفت: در بازه اخیر تفاهمی با دولت آمریکا داشتیم که از طریق دولت‌های دوست انجام شده است و بحث مبادله زندانیان را داشته باشیم، شهروندان ایرانی که به صورت ظالمانه عملا به گروگان گرفته شده‌اند را آزاد کنیم. با نگاه انسانی به قضیه و با اهمیت برای آزادسازی زندانیان ایرانی تفاهم تبادل زندانیان را انجام دادیم و در کنار آن رفع انسداد دارایی‌های ایران را پیگیری کردیم و این تفاهم انجام شده و بازه زمانی چهار تا هفت هفته اعلام شده بود و شاهد پیشرفت کار هستیم. این رویکردی است که اگر به درستی انجام شود، می‌تواند گام سازنده‌ای باشد که بتوانیم در مسیر بازگشت متعهدانه طرف آمریکایی با توافق هم گام‌های بعدی را برداریم.

کنعانی افزود: دولت‌های دوست در منطقه از جمله عمان و قطر هستند که علاقه‌مندند، ایفای نقش کنند و ما از ایفای نقش سازنده این کشورها استقبال می‌کنیم. رفع تحریم‌ها برای ما اولویت است و از ظرفیت‌های دیپلماتیک استفاده خواهیم کرد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در این نشست خبری درباره مذاکرات با طرف‌های مذاکراتی ایران در خصوص رفع تحریم‌ها در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک که علی باقری به آن اشاره کرده بود، گفت: ما به مسیر مذاکره و دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها پایبند هستیم و جمهوری اسلامی ایران از فرصت‌های دیپلماتیک برای رفع تحریم‌های ظالمانه غفلت نخواهد کرد. وی ادامه داد: همانطور که در اجلاس سال گذشته مجمع عمومی سازمان ملل با علاقه‌مندی طرف‌های مقابل و اهتمام ایران برای استفاده از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای بی‌اثرسازی تحریم‌ها، گفت‌وگوهایی در حاشیه مجمع عمومی انجام شد.

گفت‌وگوهایی مستقیم با اعضای برجام و غیرمستقیم با آمریکا. اجلاس آتی مجمع عمومی سازمان ملل هم که در آخر ماه جاری برگزار می‌شود، فرصت مناسبی است که گفت‌وگوهای دیپلماتیک در چارچوب گفت‌وگوهایی که قبلا وجود داشته در حاشیه مجمع صورت بگیرد. کنعانی عنوان کرد: اکنون نمی‌توانم جزئیاتی بیش از این در اختیار شما قرار دهم. ایران از هیچ فرصت دیپلماتیک برای رفع تحریم‌های ظالمانه غفلت نخواهد کرد. این کارویژه دستگاه دیپلماسی است. ظاهرا ایران و آمریکا گام به گام در مذاکرات پیش خواهند رفت تا اعتماد متقابل ایجاد شود. اگر روند آزادی زندانیان دو طرف و رفع محدودیت از اموال بلوکه شده ایران به طور مناسب برداشته شود، طرفین گام بعدی را در آمریکا و حاشیه نشست سازمان ملل برخواهند داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha